Encodage de la distance et coopération parole/geste : étude développementale du pointage multimodal - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2012

Encodage de la distance et coopération parole/geste : étude développementale du pointage multimodal

Résumé

The aim of this paper is to characterize, through the deictic process use, the speech/gesture interaction during language developement. Participants, both adults and children, had to designate with a deictic word and/or a deictic gesture a target, which could be either close or distant. The use of two vs one modality (speech and gesture) allowed us to attest a cooperation between the two systems, which take place in a complementary rather than redundant way. Furthermore, our results are in favour of a target's distance encoding, not only in articulatory cues of vocal pointing, but also in kinematic cues of manual pointing.

Domaines

Neurosciences
Fichier principal
Vignette du fichier
jep_2012_2.pdf (122.64 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00704612 , version 1 (05-06-2012)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00704612 , version 1

Citer

Chloe Gonseth, Coriandre Emmanuel Vilain, Anne Vilain. Encodage de la distance et coopération parole/geste : étude développementale du pointage multimodal. JEP-TALN-RECITAL 2012 - conférence conjointe 29e Journées d'Études sur la Parole, 19e Traitement Automatique des Langues Naturelles, 14e Rencontre des Étudiants Chercheurs en Informatique pour le Traitement Automatique des Langues, Jun 2012, Grenoble, France. pp.90. ⟨hal-00704612⟩
148 Consultations
95 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More