B. V. El and C. C. , Re-engineering of Collaborative E-learning Systems: Evaluation of System, Collaboration and Acquired Knowledge QualitiesUsage Analysis in Learning Systems, AIED'05, pp.9-16, 2005.

B. M. Naim-p, Data Mining pour le Web, 2001.

C. Prié and Y. Mille-a, MUSETTE: Modeling USEs and Tasks for Tracing Experience. Workshop 'From Structured Cases to Unstructured Problem Solving Episodes For Experience-Based Assistance', ICCBR'03, pp.279-286, 2003.

A. Corbière and C. C. , Re-Engineering Method for Multimedia System in Education, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering, pp.80-87, 2004.
DOI : 10.1109/MMSE.2004.65

C. P. Schmidt-c, Le dialogue en contexte : Pour une approche dialogique des environnements d'apprentissage collectif. Revue d'intelligence artificielle, Hermès, pp.1-2, 2005.

E. , M. A. Prié, and Y. , Club (Trèfle): a use trace model, 5th International Conference on Case-Based Reasoning, pp.146-160, 2003.

E. Kechaï, H. , and C. C. , Reusing Pedagogical Scenarios at a Knowledge Level: a Model Driven Approach, 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'2007), pp.670-674, 2007.

G. H. Bensberg-f and . L. Dewanto-b, Developing, Deploying, Using and Evaluating an Open Source Learning Management System, Journal of Computing and Information Technology, vol.12, issue.2, pp.127-134, 2004.

I. Ld, IMS Learning Design, 2003.

L. A. Pernin-j-p, A Taxonomy for Scenario-based Engineering, Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, pp.249-256, 2004.

S. N. Dijkstra, General Introduction, Instructional Design : International Perspectives, vol.2, 1997.

S. L. Prie-y and M. Mille-a, Vers des Systèmes à Base de Traces modélisées pour les EIAH, 1997.

Z. C. , F. L. Huan-l, Y. L. Wei-, and Y. M. Liu, User Intention Modeling in Web Applications Using Data Mining. World Wide Web: Internet and Web Information Systems, Pays-Bas, pp.181-191, 2002.

C. Christophe and . Est-maître-de-conférences-en-informatique-À-l-'université-du-maine, Membre du LIUM, il coordonne le projet REDiM (Réingénierie des EIAH Dirigée par les Modèles) Ses travaux actuels portent sur l'analyse des traces d'utilisation dans un EIAH et sur la modélisation collective de scénarios pédagogiques

W. Après-avoir-fait-une-thèse-dans-le-domaine-du, . Adaptatif, W. Du, and . Sémantique, Ses travaux actuels portent sur l'analyse de traces et notamment sur le langage UTL (Usage Tracking language) qu'il propose. Il a collaboré aux projets européens CANDLE, Sébastien IKSAL a intégré le LIUM en 2003 comme Maître de Conférences en Informatique dans le projet REDiM, 1999.

C. Christophe and I. Sébastien, Modélisation et construction de traces d'utilisation d'une activité d'apprentissage : une approche langage pour la réingénierie d'un EIAH, Revue STICEF, 2007.