A. Anderson and P. P. En-ligne, What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education0: Inherent tensions and evident challenges for education », International journal of computer-supported collaborative learning, JISC Technology and Standards Watch, vol.64, issue.4, pp.3-343, 2007.

R. Cachia, Social Computing : Study on the Use and Impact of Online Social Networking, Institute for Prospective Technological Studies, JRC, 2008.

G. Conole and P. Alevizou, Still in search of research paradigms? En ligne : http://llt.msu.edu/vol1num1/chapelle/default.html [CONOLE & ALEVIZOU 10 A literature review of the use of Web 2 .0 tools in Higher Education, Conole_Alevizou_2010.pdf [DILGER 10] Dilger, B. « Beyond Star Flashes: The Elements of Web 2.0 style », Computers and Composition, pp.19-43, 1997.

. Van-dixhoorn, Apprentissage des langues: ressources et réseaux, Etude réalisée dans le cadre du réseau européen « Language learning and social media: 6 key dialogues, Telecollaboration 2.0 and the social web: a critical appraisal, 2010.

&. Lamy, . Hampel, M. Lamy, and R. Hampel, Online communication for language learning and teaching, 2007.
DOI : 10.1057/9780230592681

&. Kaplan, . Haenlein, A. M. Kaplan, and M. Haenlein, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, Business Horizons, vol.53, issue.1, pp.59-68, 2010.
DOI : 10.1016/j.bushor.2009.09.003

. Lewis, T. Lewis, and U. Stickler, « Les stratégies collaboratives d'apprentissage lors d'un échange en tandem via Internet », Lidil, n°36 En ligne, Traces et inscriptions de connaissances. In 18es Journées Francophones d'Ingénierie des Connaissances, 2007.

. Loiseau, « Communautés Web 2.0 d'apprenants de langue : types, démarches et rapports au contenu, pp.3-5, 2010.

A. Lund, The teacher as interface Teachers of EFL in ICT-rich environments: beliefs, practices, appropriation, Thèse de doctorat, université d'Oslo En ligne : http://www.ils.uio.no/forskning, Usages et recherches dans le domaine de l'apprentissage des langues assisté par ordinateur Psychologie des apprentissages et multimédia, 2002.

. Musser, & the O'Reilly Radar Team, Web 2.0 principles and best practices, O'Reilly Media, 2007.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Une approche cognitive des instruments contemporains, 1995.

X. Wauthy, « No free lunch sur le Web 2.0 ! Ce que cache la gratuité apparente des réseaux sociaux numériques », Regards Économiques, En, vol.59, pp.1-10, 2008.