C. Chabanne, J. Bucheton, D. Coen, and P. , Parler et écrire pour penser, apprendre et se construire A quoi pensent les enfants quand ils écrivent ? Analyse des processus cognitifs et métacognitifs en jeu dans une tâche d'écriture assistée par le logiciel Autoéval, Thèse de doctorat, 2000.

K. N. Cytryn and D. Martin, Lay reasoning and decision-making related to health and illness. Unpublished doctoral dissertation, Métacognition et formation des enseignants et compétences réflexives, Editions Logiques, pp.23-46, 1998.

O. Ertzscheid and . Le-lieu,-le-lien, le livre : les enjeux cognitifs et stylistiques de l'organisation hypertextuelle, Thèse de doctorat, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00006260

F. H. Flavell, Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry., American Psychologist, vol.34, issue.10, pp.906-911, 1979.
DOI : 10.1037/0003-066X.34.10.906

. Hertzum, Trust in information sources: seeking information from people, documents, and virtual agents, Interacting with Computers, vol.14, issue.5, pp.575-599, 2002.
DOI : 10.1016/S0953-5438(02)00023-1

. Gati, « Should I use a computer assisted career guidance system? It depends on where your career decision making difficulties lie », British journal of guidance and counselling, n° 29, pp.301-321, 2001.

. Joo, S. Joo, and J. E. Grabble, « Factors associated with seeking and using professional retirement-lanning help », Family and consumer sciences research journal, pp.37-63, 2001.

. Osman, M. E. Osman, and M. J. Hannafin, Metacognition research and theory: Analysis and implications for instructional design, Technology Research and Development, n°40, pp.83-99, 1992.
DOI : 10.1007/BF02297053

. Paris, S. Paris, and P. Winograd, « How metacognition can promote academic learning and instruction, Dimensions of thinking and cognitive instruction, pp.15-51, 1990.

P. R. Pintrich, the role of metacognive knowledge in learning, teaching and assessing, 2002.

J. Rouet, « Apprendre à lire un hypertexte ? une étude expérimentale », Cahiers de linguistique sociale, pp.81-92, 1992.

A. H. Schoenfeld, 14 Soumis à : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain Mathematical problem solving Hypertexte et processus cognitif. Quels enjeux pour l'apprentissage ?, 1983.

. Thevenin, D. Thevenin, and J. Coutaz, « Plasticity of user interfaces : framework and research agenda », Actes du colloque human-computeur interaction -interact'99, 1999.