Une surdité persistante au contraste /e/-/epsilon/ : le cas des méridionaux - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2010

Une surdité persistante au contraste /e/-/epsilon/ : le cas des méridionaux

Résumé

In this study, we trained Southern French speakers to exploit the /e/-/epsilon/ contrast by asking them to associate new minimal pairs of "words" with visual shapes. Although, the performance in the training session was relatively high, the learning did not transfer to task known to reflect lexical access. This research underlines the difficulty for adult listeners to acquire new phonemic categories and highlights the importance to use a wide variety of task including on-line word recognition to assess training on a specific contrast.
Dans cette étude, nous avons entrainé des auditeurs du Sud de la France à discriminer entre les voyelles /e/ et /epsilon/ et nous avons examiné si oui ou non, cet apprentissage se transfert à la reconnaissance des mots contenant les voyelles critiques /e/ et /epsilon/.
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Dates et versions

hal-00541978 , version 1 (01-12-2010)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00541978 , version 1

Citer

Sophie Dufour, Noël Nguyen, Ulrich Hans Frauenfelder. Une surdité persistante au contraste /e/-/epsilon/ : le cas des méridionaux. Journées d'études sur la parole, May 2010, Mons, Belgique. pp.389-392. ⟨hal-00541978⟩
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