Enseigner l'entreprise et le goût d'entreprendre
Résumé
Along with the French Education Nationale, several federations of employers have produced and diffused knowledges to « help people better understand the reality of companies ». Pedagogical documents and specific devices have been created for middle school students, teachers and CEOs (chief executive officers). What is being said in these documents about companies and work? Which people, jobs and professional fields are being represented ? How much of their content is informative, promotional or normative ? We analyse the confusing mingling of genres (pedagogy vs promotion) carried out by the Medef as well as the implicit knowledges about companies these discourses convey.
Organisations patronales et Education nationale coopèrent pour produire et diffuser certains savoirs afin d' « aider à une meilleure connaissance de la réalité des entreprises ». Des supports pédagogiques et des dispositifs sont ainsi créés à destination des collégiens, enseignants et chefs d'entreprises. Dans ces supports, que se dit-il de l'entreprise et du travail ? Quels acteurs, métiers, secteurs sont représentés ? Quelle en est la part informative, promotionnelle et normative ? Nous analyserons le brouillage des genres (pédagogie vs promotion) auquel s'adonne notamment le Medef, ainsi que les savoirs implicites sur l'entreprise dont ces discours sont porteurs.