Positioning the supply of live performances. Innovative managerial practices relating to the interaction of audience, performance and venue - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Arts Management Année : 2006

Positioning the supply of live performances. Innovative managerial practices relating to the interaction of audience, performance and venue

Rémi Mencarelli
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 863185
Mathilde Pulh

Résumé

Because of an abundant offer of shows, the question of the cultural products positioning becomes increasingly crucial for the professionals of this sector. This article proposes to answer this strategic question by identifying original ways of differentiation in order to reinforce the identity of their offer. First of all, we insist on the need for analyzing the relation between the public and the spectacle (central road of positioning). We wish to highlight the various facets that structure this positioning. Then, we examine the interaction between the public and the cultural place (peripheral road of positioning). This tangible framework of consumption experiment can offer promising solutions of differentiation. We will illustrate our proposals by the most recent and most innovative managerial practices in the field of performing arts.
Face à une offre de spectacles abondante, la définition du positionnement de ces produits culturels devient de plus en plus cruciale pour les professionnels de ce secteur. L'article a pour but de proposer aux gestionnaires de manifestations culturelles des voies de différenciation originales afin de renforcer l'identité de leur offre. Les auteurs examinent tout d'abord une « route centrale » de définition du positionnement qui repose sur l'interaction fondamentale entre les spectateurs et le spectacle lui-même. Ils souhaitent mettre en évidence les différentes facettes susceptibles de structurer ce positionnement. Ils étudient ensuite une route dite « périphérique » de positionnement qui repose, quant à elle, sur l'interaction entre le public et le lieu de diffusion culturelle. Selon eux, ce cadre tangible de l'expérience de consommation peut offrir des solutions de différenciation prometteuses. Les auteurs illustrent leurs propositions en s'appuyant sur certaines pratiques managériales récentes et novatrices dans le domaine du spectacle vivant.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-00416363 , version 1 (14-09-2009)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00416363 , version 1

Citer

Rémi Mencarelli, Mathilde Pulh. Positioning the supply of live performances. Innovative managerial practices relating to the interaction of audience, performance and venue. International Journal of Arts Management, 2006, 8 (4), pp.19-29. ⟨hal-00416363⟩
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