The economics and business models of prescription in the Internet - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2007

The economics and business models of prescription in the Internet

Thomas Paris

Résumé

Our premise is that the mechanisms at work in distribution and intermediation at stake in the business models existing on Internet should be assessed in terms of a prescription economy. By analyzing the markets in terms of prescription, i.e. the capacity of a firm to transform the potential request of a customer into a specific proposal of products, we can investigate the structure of a product or service supply, the decision-making process involved in purchasing, market configurations, and business strategies and models. Analyzing intermediation and information markets in terms of prescription means considering three-pronged markets where prescribers are not simple intermediaries but third parties : they act alongside producers and consumers – not between them – in order to structure the product or service supply or to assume responsibility for some aspect of the consumer decision. If we proceed on this assumption, we can identify the market strategies and structures that characterize a prescription economy.
L'économie de l'Internet a contribué à une ouverture du jeu concurrentiel en dissociant les fonctions physique et informationnelle des activités de distribution. Plus précisément, elle a ouvert la voie à de nouvelles structures de marché en mettant en avant une fonction de prescription clairement distincte des fonctions d'offre d'une part, des fonctions logistiques et de mise à disposition des biens d'autre part. Nous nous attachons ici à montrer que l'analyse des fonctions et modalités de prescription permet de mieux comprendre les modèles d'affaires et les structures concurrentielles à l'œuvre dans l'économie de l'Internet organisées autour de l'articulationde trois marchés : biens primaires, référencement, prescription. Cette modélisation de marchés à prescription contribue à enrichir la compréhension des chaînes de valeur et des relations d'affaires repérables dans l'Internet.
Fichier principal
Vignette du fichier
2007-07-02-1184.pdf (119.12 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00263198 , version 1 (11-03-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00263198 , version 1

Citer

Pierre-Jean Benghozi, Thomas Paris. The economics and business models of prescription in the Internet. Internet and Digital Economics – Principles, Methods and Applications, Cambridge University Press, pp.291-310, 2007. ⟨hal-00263198⟩

Collections

X CNRS X-CRG
299 Consultations
3240 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More