Intermediate concepts in the generative dance between knowledge and knowing - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2004

Intermediate concepts in the generative dance between knowledge and knowing

Résumé

Recognizing and facilitating the generative dance between knowledge and knowing is essential and calls for a better understanding of the processes at play. An analysis of the collective action among heterogeneous stakeholders involved in the ecological restoration of Grand-Lieu Lake, in the landscape management project in the Cévennes, and in the Vittel catchment management initiative, allows us to characterize complex situations of collective action mainly as design situations. Of the three case-studies, we analyse the Grand-Lieu situation in the greatest detail. The analysis reveals how stakeholders developed what we have identified as “intermediary concepts” and how these assisted them in successfully engaging in a collective design process. In this paper, we discuss the value of the notion of “intermediary concept” to stakeholders involved in a situation as well as to a researcher observing and analysing a situation.
Nous nous proposons dans cet article de contribuer à éclairer l'interaction entre connaissance et savoir en action comme processus générateur de nouvelles connaissances. Ce processus que Cook et Brown (1999) ont appelé « la danse générative », est un point crucial de l'étude de la création de nouvelles connaissances, la reconnaître et l'assister dans des situations collectives d'action implique d'avoir une meilleure connaissances des processus en jeu. A travers la description de plusieurs cas d'action collective entre acteurs hétérogènes : en particulier la restauration écologique du lac de Grand-Lieu en Loire Atlantique, nous proposons de caractériser les situations de gestion collective de situations complexes comme des situations de conception. Nous proposons la notion de concepts intermédiaires qui permettent aux acteurs de s'articuler dans un processus de conception collective.
Fichier principal
Vignette du fichier
2006-01-11-934.pdf (151.51 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-00262988 , version 1 (11-03-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00262988 , version 1

Citer

Régine Teulier, Bernard Hubert. Intermediate concepts in the generative dance between knowledge and knowing. 20th EGOS Colloquium, 2004, France. ⟨hal-00262988⟩

Collections

X CNRS X-CRG
127 Consultations
193 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More