. George, S. George, and . Apprentissage-collectif-À-distance, SPLACH : un environnement informatique support d'une pédagogie de projet, Thèse de doctorat, 2001.

V. Guéraud and J. Cagnat, Automatic Semantic Activity Monitoring of Distance learners Guided by Pedagogical Scenarios », Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing, Lecture Notes in Computer Science LNCS, vol.4227, 2006.

. Labat, « Contrôle de l'activité de l'apprenant : suivi, guidage pédagogique et scénarios d'apprentissage », chapitre de l'ouvrage "Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, sous la direction de M. Grandbastien et J-M. Labat, Collection IC2, 2006.

R. Mazza, V. Dimitrova, F. Hoppe, J. Verdejo, and . Kay, Externalising Student Information to facilitate Instructors in Distant Learning, AIED 03, pp.279-286, 2003.

S. Michelet, J. Adam, and V. Luengo, Adaptive learning scenarios for detection of misconceptions about electricity and remediation, International Conference ICL'2006 Interactive Computer Aided Learning, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190713

C. Reffay and T. Chanier, Social Network Analysis Used for Modelling Collaboration in Distance Learning Groups, ITS'02, Lecture Notes in Computer Science LNCS 1363, pp.31-40, 2002.