A. , M. S. Martel-c, D. , G. V. Nodenot, T. Wallet et al., Une infrastructure logicielle pour instrumenter l'expérimentation en EIAH, Dir.) Conférence EIAH 2007 : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.449-454, 2007.

B. Tissot-r, R. C. Nodenot, T. Wallet, J. Fernandes, and E. , Recherche de patterns dans un corpus d'actions multimodales, Dir.) Conférence EIAH 2007 : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.533-544, 2007.

B. D. , N. Pavard-x, and S. E. , Un micromonde pour aider les élèves à apprendre l'algèbre. Actes des sixièmes journée EIAO, Sciences et Techniques Educative, 2001.

C. Prié-y and . Mille-a, MUSETTE: Modelling USEs and Tasks for Tracing Experience. ICCBR'03: Workshop ''From structured cases to unstructured problem solving episodes'' ICCBR'03, pp.279-286, 2003.

C. , T. Vetter, and A. , Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audio-synchrone, Apprentissage des langues et Système d'Information et de Communication (Alsic), 2004.

C. , C. Iksal, and S. , Modeling Tracks for the Model Driven Re-engineering of a TEL System, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, pp.161-184, 2007.

C. and M. Chanier, Developing online multimodal verbal communication to enhance the writing process in an audio-graphic conferencing environment, Recall, vol.20, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00200851

C. , A. Girardot, J. Lund, and K. , A method for capitalizing upon and synthesizing analyses of human interactions, van Diggelen & V. Scarano, Workshop proceedings Exploring the potentials of networked-computing support for face-to-face collaborative learning. EC-TEL 2006 First European Conference on technology Enhanced Learning, pp.38-47, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00406876

D. La-passardière, B. Jarraud, and P. , ManUeL, un profil d'application du LOM pour C@mpuSciences, Revue STICEF, vol.11, 2004.

D. Core, Site du Dublin Core Metadata Initiative, 2006.

F. and N. Koga-a, Text of ISO/IEC FCD 19780-1 Information Technology ? Learning, education and training -Collaborative Technology ? Collaborative Learning Communication ? Part 1: Text-based Communication, 1992.

G. , C. Duranti, and A. , Rethinking context: an introductionDir.) Rethinking context, Language as an interactive phenomenon, pp.1-42, 1992.

G. S. Vandeveter-a and H. , Analyse de corpus d'apprenants pour l'ELAO basé sur le TAL, pp.609-621, 2001.

H. , F. Charlier, and B. , L'analyse des forums de discussion Pour sortir de l'impasse, Dir.) Symposium Symfonic "formation et nouveaux instruments de communication, 2004.

R. Kern, Literacy and Language Teaching, 2000.

K. , R. Ware, P. Warshauer, and M. , Crossing frontiers: new directions in online pedagogy and research, Annual Review of Applied Linguistics, vol.24, pp.243-260, 2001.

K. , C. Thorne, and S. L. , Foreign language learning as global communicative practice, Globalization and language teaching, pp.83-100, 2001.

L. , M. Hampel, and R. , Online Communication in Language Learning and Teaching, 2001.

M. M. and G. S. Prévôt-p, Keeping Tracks of Users' Activities on Discussion Forum: Reflection and Proposal, Communication au Colloque EPAL : Echanger Pour Apprendre en Ligne, 2005.

M. R. Milani-c, Exploring Usage Analysis in Learning Systems: Gaining Insights From Visualisations Amsterdam, The Netherlands, Workshop on Usage analysis in learning systems. 12th International Conference on Artificial Intelligence in EducationPubblicazioni/ AIED05/aied-ws2005.pdf Sticef ? Numéro spécial « EPAL, pp.65-72, 2005.

N. M. and R. C. Betbeder-m.-l, Structuration de corpus de formation en ligne en vue de leur échange, Dir.) Conférence EIAH 2007 : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.59-64, 2002.

P. C. Mondada and L. , Statuts juridiques, formats et standards, représentativité . Rapport sur le projet "Pour une archive des langues parlées en interaction, 2003.

R. C. Chanier and T. , How social network analysis can help to measure cohesion in collaborative distance-learning, Procs. of Computer Supported Collaborative Learning Conference (CSCL'2003), pp.343-35200000422, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000422

R. C. Betbeder-m.-l, Spécificités des plateformes audio-graphiques synchrones dans un dispositif de formation, Dir.) numéro thématique Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formatio, pp.124-128, 2006.

S. , R. , L. Pierrel, and J. , Un modèle générique d'organisation des corpus en ligne, pp.145-169, 1992.

V. , M. Martens, and R. , Methodological Issues in Researching CSCL, Special issue of, Computers & Education, vol.46, issue.1, pp.1-104, 2006.

S. L. Thorne, Artifacts and cultures-of-use in intercultural communication, Language Learning & Technology, vol.7, issue.2, pp.38-67, 1998.