Quelques pistes pour améliorer les usages de l'implication mathématique en début d'université - Laboratoire de Didactique André Revuz Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Épijournal de Didactique et Epistémologie des Mathématiques pour l’Enseignement Supérieur Année : 2022

Quelques pistes pour améliorer les usages de l'implication mathématique en début d'université

Résumé

Fresh university students face from the very beginning the need to study and develop by themselves more and more complex reasoning and proofs, which they had little opportunity to make in their secondary studies, including in the scientific tracks. In this article, we focus on the notion of implication. We first come back to the main known difficulties; then we present theoretical tools allowing to foresee and analyze these difficulties. Based on our practice as teachers in undergraduate mathematics and by research in didactics of mathematics, we consider that for the teaching of notions of logic it is necessary to find a balance between a formal approach, which is known to be not effective, and an approach that would eliminate the formal aspects which is also known to be not effective. Then, we will propose activities aiming explicitly to work on aspects related to the notion of implication, while mentioning opportunities for reinvest the knowledge developed during these activities in the teaching and learning of other concepts.
Fichier principal
Vignette du fichier
MESNIL_DURAND GUERRIER_Soumission EPIDEMES_final.pdf (488.92 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03251270 , version 1 (06-06-2021)
hal-03251270 , version 2 (28-01-2022)
hal-03251270 , version 3 (22-06-2022)
hal-03251270 , version 4 (07-07-2022)

Licence

Paternité - Partage selon les Conditions Initiales

Identifiants

Citer

Viviane Durand-Guerrier, Zoé Mesnil. Quelques pistes pour améliorer les usages de l'implication mathématique en début d'université. Épijournal de Didactique et Epistémologie des Mathématiques pour l’Enseignement Supérieur, 2022, 1 | 2022, ⟨10.46298/epidemes-7550⟩. ⟨hal-03251270v4⟩
174 Consultations
600 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More