L'institutionnalisation de la formation à distance au Québec: le cas de la Télé-université (1972–1992) - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2004

The institutionalization of distance education in Quebec : the case of Télé-université (1972-1992)

L'institutionnalisation de la formation à distance au Québec: le cas de la Télé-université (1972–1992)

Patrick Guillemet
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 835603

Résumé

This thesis examines the institutionalization process of distance education in Quebec, which is analyzed with respect to the case of Télé-université. The thesis covers the history of Télé-Université from the moment of its creation as an experimental organization in 1972 until the granting of its letters of incorporation as an École supérieure in 1992. Although Télé-université may not be the oldest institution of distance education in Quebec, it is however the most important distance learning university, when measured in terms of total enrollment, representing the major part of enrollment for this way of teaching.

Our study stresses the diversity of expectations that have been invested in distance education, as well as the multiplicity of factors (social, economical, organizational and political) that have determined the process of its institutionalization. Particular attention is devoted to the analysis of the process through which Télé-université received its letters of incorporation. The analysis reveals that the public decisionmaking appears to be a highly contingent phenomenon, depending on the aleatory coming together of problems and solutions, and in the presence of decisionmakers prone to action. Our study thus traces both the means that were employed and the justifications that were evoked during this process of institutional transformation and how this can be related to a public policy for distance education.
Cette thèse étudie le processus d'institutionnalisation de la formation à distance au Québec en l'analysant à partir du cas de la Télé-université, depuis sa création à titre d'organisme expérimental en 1972 jusqu'à l'octroi de ses lettres patentes en 1992. Si elle n'est pas la plus ancienne institution de formation à distance, elle n'en est pas moins la plus importante puisqu'elle représente la majeure partie des effectifs étudiants rejoints par cette forme d'enseignement.

Notre étude met en évidence la diversité des attentes dont est investie la formation à distance ainsi que la multiplicité des facteurs (sociaux, économiques, organisationnels et politiques) qui modèlent son institutionnalisation. Nous étudions notamment le processus d'élaboration du projet de lettres patentes de la Télé-université jusqu'à l'acceptation finale. En l'occurrence, la prise de décision publique apparaît comme un phénomène contingent, qui résulte de la rencontre aléatoire de problèmes, de solutions et de la présence de décideurs enclins à agir. Notre étude montre ainsi de quelle façon et pour quelles raisons ce projet s'est trouvé transformé et comment s'est élaborée une politique de la formation à distance.
Fichier principal
Vignette du fichier
theseFinal.pdf (1.48 Mo) Télécharger le fichier

Dates et versions

tel-00103296 , version 1 (03-10-2006)

Identifiants

  • HAL Id : tel-00103296 , version 1

Citer

Patrick Guillemet. L'institutionnalisation de la formation à distance au Québec: le cas de la Télé-université (1972–1992). Sociologie. Université de Montréal, 2004. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-00103296⟩
322 Consultations
1189 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More