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Communication Dans Un Congrès Année : 2019

Diversity of styles and techniques in the practice of Mongol Khöömii

Résumé

In Mongolia, the vocal practice of Khöömii has spread pogressively since the 1950s and has diversified in terms of styles recognized by performers of khöömii (also called khöömiich). It is characterized by the expression of melodies produced by selecting given harmonics from a laryngeal acoustic source using articulators control (larynx, tongue, lips, jaw).What are the vocal techniques underlying the production of styles in Mongolian Khöömii?To explore physiological and acoustic correlates of various styles, 4 professional Mongolian performers of khöömii were recorded on the production of the same song. Audio, electroglottographic and respiratory signals were acquired, via a Biopac MP 150, simultaneously with articulatory signals measured by 3D electromagnetic articulography (NDI WAVE system).In this presentation, we will detail the most common styles (isgeree khöömii, tsuurai khöömii, khamryn khöömii, zadkhai kharkhiraa) in terms of phonatory and articulatory techniques. Analyses show that tongue and lip usages can vary among the same style. The phonatory technique, which may or may not involve a vestibular vibration, remains a strong distinctive feature between two basic categories: high (nariin or khöömii) and low (budun or kharkhiraa).
En Mongolie, la pratique vocale du Khöömii s’est répandu pogressivement depuis les années 1950 et s’est diversifiée en termes de styles reconnus par les diphoneurs. Elle se caractérise par l’expression de mélodies produites en sélectionnant certains harmoniques d’une source acoustique laryngée par le contrôle des articulateurs (larynx, langue, lèvres, mâchoire). Quelles sont les techniques vocales sous-jacentes à la production des styles en Khöömii mongol ? Pour explorer les corrélats physiologiques et acoustiques de divers styles, 4 diphoneurs mongols professionnels ont été enregistrés sur la production diphonée d’un même chant Les signaux audio, électroglottographiques et respiratoires ont été acquis, via un Biopac MP 150, simultanément à des signaux articulatoires mesurés par articulographie électromagnétique 3D (système WAVE de NDI). Dans cette présentation, nous détaillerons les styles les plus usités (isgeree khöömii, tsuurai khöömii, khamryn khöömii, zadkhai kharkhiraa) en terme de techniques phonatoire et articulatoire. Les analyses montrent qu’un même style peut faire appel à des jeux de langue ou de lèvres très divers. La technique phonatoire, qui fait appel ou non à l’usage de la vibration vestibulaire, reste un discriminant fort des deux catégories de base : aigu (nariin ou khöömii) et grave (budun ou kharkhiraa).
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02301573 , version 1 (30-09-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02301573 , version 1

Citer

Nathalie Henrich Bernardoni, Michèle Castellengo, Johanni Curtet, Christophe Savariaux. Diversity of styles and techniques in the practice of Mongol Khöömii. PEVOC 2019 - 13th Pan-European Voice Conference, Aug 2019, Copenhague, Denmark. ⟨hal-02301573⟩
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