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Communication Dans Un Congrès Année : 2014

Is freight really flexible in the timetabling process for a mixed-use rail network? Some considerations based on French experience

Résumé

Several demands, such as passenger traffic, freight and maintenance works, are competing for a portion of shared and scarce resource: rail infrastructure capacity. In Western Europe, recent decades have been marked by a tendency to favour the scheduling of train paths based on a regular-interval timetable. France has recently adopted this scheduling approach. The paper focuses on the position of freight in this peculiar timetabling context and addresses the specific issue of freight flexibility, based on current French experience. The analysis is above all carried out from the infrastructure manager’s perspective. It is mainly supported by the results of a series of about thirty interviews, carried out in 2012 and 2013 with the parties involved in the French timetabling process. The paper highlights that rail freight flexibility in the process has limitations and supports the thesis that anticipation is an essential issue for the infrastructure manager. Fitting freight train paths into the timetable is essentially a delicate balance of interests.
Fret, voyageurs, travaux: toutes ces activités sont en concurrence quand il s’agit d’obtenir cette ressource rare qu’est la capacité d’une infrastructure ferroviaire. En Europe de l’Ouest, ces dernières décennies ont vu s’affirmer une nouvelle manière de concevoir l’offre horaire, basée sur le cadencement. La France a récemment adopté cette démarche de planification. L’article porte sur la place occupée par le fret dans cet environnement horaire particulier et s’interroge sur le degré de flexibilité de cette activité dans le processus, à partir de l’exemple français. L’analyse est avant tout centrée sur la vision du gestionnaire d’infrastructure. Elle s’appuie principalement sur les résultats d’une série d’une trentaine d’entretiens menée en 2012 et 2013 auprès des acteurs impliqués dans le processus de planification horaire. L’article met en évidence un certain nombre de limites à la souplesse du fret et présente l’anticipation comme un enjeu majeur pour le gestionnaire d’infrastructure. Insérer des sillons pour le fret dans un graphique de circulation constitue un exercice délicat. Sillon, gestionnaire d’infrastructure, planification horaire, flexibilité
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hal-01066985 , version 1 (22-09-2014)

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  • HAL Id : hal-01066985 , version 1

Citer

Camille Morvant. Is freight really flexible in the timetabling process for a mixed-use rail network? Some considerations based on French experience. TRA - Transport Research Arena, Apr 2014, France. 10p. ⟨hal-01066985⟩
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