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Article Dans Une Revue Accident Analysis & Prevention Année : 2014

Influence of built environment on pedestrian’s crossing decision

Résumé

The objective of this experimental study is to identify the differentiation made by pedestrians, in their crossing decision, between various urban environments, notably in terms of perception of walking pleasantness and safety. This experiment further aims to identify the environmental features that pedestrians take into account and the inferences they develop and use to explain their road crossing decision. Sets of photographs presenting five different environments (city center, inner suburbs, public housing in the outskirts, commercial zone in the outskirts and countryside) were presented to 77 participants divided up into three age groups (pre-adolescents, young and middle adults). Their decision to cross or not, their perception of pleasantness and safety, and the elements they take into account to make a decision were collected for each environment presented. The quantitative results show the pedestrians’ perceptions of the pleasantness and safety of public spaces, in terms of walking, largely vary with urban environments. Moreover, the crossing decision significantly varies according to the environment. Pedestrians were significantly more inclined to take the decision to cross in city center than in the other sites presented. The qualitative analysis of the interviews shows that the presence and function of the buildings, the quality of the sidewalks and the marked parking spaces are key factors to explain their crossing decision, by enabling them to infer the density of pedestrians and traffic and the vehicle speed.
L'objectif de cette étude expérimentale est d'identifier la différenciation faite par les piétons, dans leur décision de traversée, entre différents milieux urbains, notamment en termes de perception du confort et de la sécurité de marche. Cette expérience vise en outre à identifier les caractéristiques environnementales que les piétons prennent en compte et les inférences qu'ils développent et utilisent pour expliquer leur décision de traversée de rue. Un jeu de photographies présentant cinq environnements différents (centre-ville, quartier résidentiel, grand ensemble de périphérie, zone commerciale à la périphérie et zone rurale) ont été présentés à 77 participants répartis en trois groupes d'âge (pré- adolescents, jeunes et adultes d'âge moyen). Leur décision de traversée ou non, leur perception du confort et de la sécurité, et les éléments qu'ils prennent en compte pour prendre une décision ont été collectés pour chaque environnement présenté. Les résultats quantitatifs montrent les perceptions du confort et de la sécurité des espaces publics, en termes de déplacement piéton, varient largement avec les environnements urbains. De plus, la décision de traversée varie de façon significative selon l'environnement. Les piétons étaient significativement plus enclins à prendre la décision de traverser dans le centre- ville que dans les autres sites présentés. L'analyse qualitative des entretiens montre que la présence et la fonction du bâti, la qualité des trottoirs et les places de stationnement sont des facteurs clés pour expliquer leur décision de traversée, en leur permettant de déduire la densité de piétons et de la circulation et la vitesse du véhicule.
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hal-00961468 , version 1 (20-03-2014)

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Citer

Marie-Axelle Granié, Thierry Brenac, Marie Claude Montel, Marine Millot, Cécile Coquelet. Influence of built environment on pedestrian’s crossing decision. Accident Analysis & Prevention, 2014, 67, pp. 75-85. ⟨10.1016/j.aap.2014.02.008⟩. ⟨hal-00961468⟩
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