Sustainable Agriculture in Aotearoa: Social Learning through Piecewise Deliberation - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2010

Sustainable Agriculture in Aotearoa: Social Learning through Piecewise Deliberation

Résumé

This paper presents and illustrates design principles in a programme of applied science and stakeholder consultation on sustainable agriculture in New Zealand. We report procedures and tools for building deliberations around agriculture performance, societal responsibilities and regional planning challenges, focussing on the question of how effectively to mobilise knowledge from different sources and at different scales about environmental and economic systems to address sustainability policy challenges. A five step framework for stakeholder-based integrated appraisal of collective resource management challenges, called "INTEGRAAL", is used as a basis for identifying different types of deliberation tasks carried out through dialogues facilitated by social science researchers and consultants, engaging scientists, decision-makers and other stakeholders. These tasks can be considered as components in comprehensive integrated assessment procedures. We highlight, with examples from workshops engaging representatives of New Zealand farming and regional government stakeholder communities, how the individual deliberation tasks can be effective as "piecewise" contributions to social learning and capacity building for addressing the dilemmas and complex information needs of contemporary sustainability challenges. In this way, integrative perspectives can be applied progressively, at modest cost and in a decentralised way, adapted to local circumstances and changing needs.
Cet article présente et illustre des principes de design d'un programme de science appliquée et de consultation autour de l'agriculture soutenable en Nouvelle Zélande. Nous détaillons des outils et procédures pour des délibérations sur la performance de l'agriculture, des responsabilités vers la société au large et, des défis d'aménagement de gouvernance territoriale. La question clé est comment mobiliser les connaissances des diverses sources et à des échelles différentes afin d'affronter les défis de soutenabilité économique et environnementale. Nous exploitons une démarche en cinq étapes, nommée INTEGRAAL, pour mobiliser les scientifiques, la science sociale, les décideurs et les acteurs du monde rural en tant que parties-prenantes dans plusieurs types de tâches de délibération sur des questions de choix social sur l'utilisation et la protection de ressources environnementales. Moyennent des exemples des ateliers de délibération, nous démontrons l'efficacité d'une délibération " par morceaux " pour contribuer à un processus cumulatif d'apprentissage social et de renforcement de capacités pour s'adresser aux dilemmes et aux besoins d'information stratégiques pour un développement agricole soutenable. Des pratiques intégratives peuvent ainsi être développées, nous suggérons, progressivement, à de coût modéré et de manière décentralisée avec adaptation à des circonstances particulières et à des besoins qui émergent.
Fichier principal
Vignette du fichier
Cahier_REEDS_2010-10.pdf (532.02 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00879693 , version 1 (04-11-2013)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00879693 , version 1

Citer

Martin O'Connor, Bruce Small, Elizabeth M. Wedderburn. Sustainable Agriculture in Aotearoa: Social Learning through Piecewise Deliberation. 2010. ⟨hal-00879693⟩

Collections

UVSQ
161 Consultations
2978 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More