The legal status of religious minorities in the medieval Mediterranean world: a comparative study
Résumé
Throughout the Mediterranean world in the Middle ages, Jews, Christians and Muslims interacted in streets and in marketplaces, shared meals, undertook joint economic ventures, traveled together. These interactions were, in theory, governed by a host of legal strictures. Yet the clerical elites who were often the guarantors of these religious/legal traditions often reacted with realism and pragmatism, adapting the seemingly rigid constraints of religious law to specific needs. Two examples are used to illustrate this, from the writings of twelfth-century ifriqiyan mufti al-Māzarī and thirteenth-century canonist Raymond of Penyafort.
Partout dans le monde méditerranéen médiéval, juifs, chrétiens et musulmans se côtoyaient dans les rues et dans les marchés, partagèrent des repas, entreprirent des affaires commerciales, voyagèrent ensemble. Ces interactions étaient en théorie réglées par une législation importante. Mais les élites cléricales qui veillaient à l'application de ces traditions religieuses et légales surent, souvent, réagir avec pragmatisme, adaptant le carcan apparement rigide de la lois religieuses aux exigences de la situation. On se penchera sur deux exemples, pris des écrits du mufti ifriqiyen al-Māzarī au XIIe siècle et du canoniste Raymond de Penyafort au XIIIe.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)