déposer
version française rss feed
HAL : hal-00635290, version 1

Fiche détaillée  Récupérer au format
73rd ASIS&T Annual Meeting, Pittsburgh : États-Unis (2010)
Repositioning Information Science.
Fidelia Ibekwe-Sanjuan ( ) 1, Michael Buckland 2, Kiersten Latham 3
(18/10/2010)

During the twentieth century there was a strong desire for information studies to become scientific, to move from librarianship, bibliography, and documentation to an information science. In 1968 the American Documentation Institute was renamed American Society for Information Science. By the twenty-first century, however, departments of (library and) information science had turned instead towards the social sciences, but have not been successful in providing a coherent explanation of the nature and scope of the field. The accepted view of Information Science as an emerging, scientific discipline closely tied with Information Technology and, mainly, textual data, will be challenged. Three brief presentations proposing different foundations and directions as a basis for a moderated discussion: There are other options: The development of Information Science in France has been radically different and has from the start been steeped in the humanities. The scope and focus should be broader to include, for example, the cognitive and aesthetic experiences of museum visitors? If Information Science is really concerned with influencing what people know, what kind of science can Information Science be?
1 :  Equipe de recherche de Lyon en sciences de l'information et de la communication (ELICO)
Université Lumière - Lyon II : EA4147 – Université Claude Bernard - Lyon I – Université Jean Moulin - Lyon III – Institut d'Études Politiques [IEP] - Lyon – École Nationale Supérieure des Sciences de l'Information et des Bibliothèques - Lyon
2 :  Berkeley School of Information (iSchool of Berkeley)
University of Berkeley
3 :  http://www.kent.edu/slis/index.cfm
Kent University
ELICO Lyon 3
Sciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
Information Science – i-schools – history – theory.
Liste des fichiers attachés à ce document : 
PDF
Repositioning-InfoSc-ASIST2010.pdf(106.5 KB)

tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...
tous les articles de la base du CCSd...