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Article Dans Une Revue Revue Européenne de Mécanique Numérique/European Journal of Computational Mechanics Année : 2007

Parameter analysis of brake squeal using finite element method

Résumé

Brake Squeal is a friction induced instability phenomenon known to be one of the most annoying noise for drivers. This paper focuses on the mode coupling aspect of brake squeal by means of a multi parametric analysis. The study is based on a Finite Element model of the whole brake corner. A complex eigenvalue analysis is undertaken, with a modal projection technique, to detect the stable and unstable modes. Following this process, the brake stability is assessed as a function of the friction coefficient. The results highlight accurately the modecoupling phenomenon also referred to as coalescence. Then, the emphasis is put on the disc Young modulus variability by launching a numerical design of experiment. Finally, the brake robustness is displayed as functions of the friction coefficient and of the disc Young modulus.
Le crissement de frein est un phénomène d'instabilité vibratoire induit par le frotte-ment, connu comme l'un des bruits les plus gênants pour le conducteur. Cet article se focalise, grâce à une analyse multiparamétrique, sur la coalescence de modes lors du crissement. L'étude se base sur un modèle éléments finis du système de freinage complet. Une analyse aux valeurs propres complexes est réalisée, avec une technique de projection modale, afin de déterminer quels sont les modes stables et instables. Une étude paramétrique permet de déterminer la stabilité du système en fonction de la valeur du coefficient de frottement. Les résultats décrivent avec précision le phénomène de coalescence. Enfin, un plan d'expérience est lancé afin d'évaluer l'influence du frottement et du module d'Young du disque sur la stabilité du système.
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hal-00324087 , version 1 (01-10-2018)

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Citer

Guillaume Fritz, Jean-Jacques Sinou, Jean-Marc Duffal, Louis Jézéquel. Parameter analysis of brake squeal using finite element method. Revue Européenne de Mécanique Numérique/European Journal of Computational Mechanics, 2007, 16 (1), pp.11-32. ⟨10.3166/remn.16.11-32⟩. ⟨hal-00324087⟩
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