L'apriori et l'a posteriori en économie
Résumé
The paper relates the microeconomic law of demand to the theories of empirical confirmation that are developed by Hempel and Popper, respectively. After restating the Hicksian basis of consumer theory and stressing that this theory has never subjected the law to a rigorous test, the paper analyzes Hildenbrand's novel contribution. In Market Demand (1994), Hildenbrand offers an original derivation of the law of demand to the market, with a view of making it eventually possible to test the law. The article shows that Hildenbrand's approach makes sense within a neo-Hempelian, as opposed to a Popperian, outlook on empirical confirmation, and it uses the case itself to argue for the former against the latter.
L'article rapporte la loi microéconomique de la demande aux thèses sur la confirmation empirique développées, respectivement, par Hempel et par Popper. Après avoir rappelé les bases hicksiennes de la théorie du consommateur et souligné que la loi n'y avait jamais fait l'objet d'un test rigoureux, il analyse la contribution novatrice d'Hildenbrand. Dans Market Demand (1994), celui-ci propose une dérivation logico-mathématique originale de la loi de la demande au marché, qui vise à rendre enfin possible un test de cette loi. L'article montre que la démarche d'Hildenbrand s'inscrit dans une perspective qui est néo-hempélienne, et non pas poppérienne, et il tire argument de cette étude même en faveur de la première contre la seconde.
Domaines
Economies et finances
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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