Product differentiation when consumers may choose not to buy: Hotelling's convergence result revisited - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2005

Product differentiation when consumers may choose not to buy: Hotelling's convergence result revisited

Karine van Der Straeten

Résumé

This paper studies Hotelling's spatial competition between two firms, but rather than assuming that consumers are ready to buy the good whatever the locations of the firms are, it is assumed here that there is an upper limit (possibly infinite) to the distance a consumer is ready to cover to buy the good. Under this slight generalization of Hotelling's assumptions, Hotelling's ``minimal differentiation principle'' does not hold in general. At equilibrium, firms choose ``minimal'', ``intermediate'' or ``complete'' differentiation, depending on this critical distance a consumer is ready to cover and on the shape of the distribution of consumers' locations.
Nous étudions le modèle spatial de différentiation d'Hotelling, mais au lieu de supposer que le marché est couvert quelles que soient les localisations des deux firmes, nous supposons qu'il existe une distance maximale (éventuellement infinie) qu'un consommateur est prêt à parcourir pour acheter le bien. Cette généralisation apparemment anodine des hypothèses d'Hotelling modifie complètement les résultats : le principe de "différentiation minimale" d'Hotelling n'est plus vérifié en général. A l'équilibre, les firmes s'engagent dans un processus de différentiation maximale, intermédiaire ou minimale, selon la forme de la distribution des positions des consommateurs et cette distance critique qu'un consommateur est prêt à parcourir pour acquérir le bien.
Fichier principal
Vignette du fichier
2005-03-14-222.pdf (241.4 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00242963 , version 1 (06-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00242963 , version 1

Citer

Karine van Der Straeten. Product differentiation when consumers may choose not to buy: Hotelling's convergence result revisited. 2005. ⟨hal-00242963⟩
93 Consultations
807 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More