Consumers' Search Cost and Emerging Structure of Web Sites Coalitions : a multi-agent based simulation of an electronic market - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2004

Consumers' Search Cost and Emerging Structure of Web Sites Coalitions : a multi-agent based simulation of an electronic market

Résumé

We have developed an agent-based computational model, extension of an analytical model that studies the structure of coalitions of B-to-C web sites, when Internet buyers incur search costs for finding the good that matches their preferences, and coalitions of sites reduce this cost through specialized search engines. This multi-agent model consists of heterogeneous, bounded rational agents: sites and web users, which have states and rules of behavior. Our goal is to run simulations by instantiating two agent populations (a population of sites/sellers and a population of web users/consumers), let the agents interact through the consumer search process and the coalition formation process, and monitor the evolution of the simulations in order to study the emerging dynamics, in particular the emerging coalition structure. The agent-based model extends the analytical results for less restricting assumptions. Moreover, beyond the coalition formation process, the analytical model is enriched by additional behaviors for the sites (entry and death), which give insights on the dynamics of competition when building coalition matters for increasing demand at the expense of non or less coalesced sites.
On développe un modèle multi-agent, extension d'un modèle analytique qui étudie la structure des coalitions de sites B-to-C, lorsque les consommateurs-internautes ont un coût de recherche pour trouver le bien qui correspond à leur préférence, et lorsque les coalitions de sites permettent de réduire ces coûts de recherche via des moteurs de recherche spécialisés. Ce modèle multi-agent comporte des agents hétérogènes à rationnalité limitée: sites et internautes, dont on défini l'état et les règles de comportement. Notre objectif est de faire des simultations qui mettent en jeu ces deux types d'agents (une populations de sites marchands et une population de consommateurs), de les faire intéragir à travers une procédure de recherche des consommateurs et un processus de formation des coalitions des sites, et d'observer la dynamique du système, en particulier en ce qui concerne la structure de coalition émergente. Le modèle multi-agent étends ainsi les résultats obtenus dans le modèle analytique, avec des hypothèses moins restrictives. En plus du processus de formation des coalitions, le modèle théorique se voit aussi enrichi par d'autres règles de comportement pour les sites (entrée sur le marché, faillite), ce qui apporte des enseignements sur la dynamique de la concurrence lorsque la formation des coalition permet d'accroître la demande au détriment des sites peu ou non coalisées.
Fichier principal
Vignette du fichier
2004-12-16-186.pdf (1.11 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00242929 , version 1 (06-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00242929 , version 1

Citer

Charis Lina, Jacques Laye, Hervé Tanguy. Consumers' Search Cost and Emerging Structure of Web Sites Coalitions : a multi-agent based simulation of an electronic market. 2004. ⟨hal-00242929⟩
106 Consultations
275 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More