Are neighbors welcome ? e-buyer search, price competition and coalition strategy in the Internet retailing - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2004

Are neighbors welcome ? e-buyer search, price competition and coalition strategy in the Internet retailing

Résumé

We study the forces that drive the phenomenon of aggregation of merchant Web sites (B-to-C) competing in a differentiated electronic market, where the search cost for the consumers is independent from the adaptation/transportation cost they incur when the good they find does not match with their preference. We focus on the possibility for Internet sites to coalesce, which results in a reduction of the search cost to find other sites within the coalition. We do the static comparative of coalition structures (depending on whether there is little or high differentiation between partners), when firms compete in price. We find that firms prefer to coalesce with highly differentiated partners, and set in this case lower prices.
On étudie les forces qui régissent l'agrégation des sites Web marchands (B-to-C) en concurrence sur un marché électronique différencié, où le coût de recherche pour les consommateurs est indépendant du coût d'adaptation/transport supporté lorsque le bien trouvé ne correspond pas à leur préférence. On s'intéresse à la possibilité pour les sites Internet de se coaliser, ce qui se traduit par une réduction du coût de recherche pour trouver d'autres sites à l'intérieur de la coalition. On effectue la statique comparative des structures de coalitions (en fonction du degré de différenciation de ses partenaires) lorsque les sites se font une concurrence en prix. On montre qu'un site préfère se coaliser avec un partenaire fortement différencié et fixe dans ce cas un prix unique plus bas.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-00242928 , version 1 (06-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00242928 , version 1

Citer

Jacques Laye, Hervé Tanguy. Are neighbors welcome ? e-buyer search, price competition and coalition strategy in the Internet retailing. 2004. ⟨hal-00242928⟩
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