Le langage de l'enfant est-il linguistiquement correct? - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2003

Le langage de l'enfant est-il linguistiquement correct?

Résumé

Between the ages of eighteen and thirty months, various markers – often called “incorrect forms” in the literature - are used in subject position by children to designate themselves: null-form (want), preverbal vowels (a want), name (Peter do), he/she (he goed to sleep), me (me do this), my (my go home), you (you mixed the egg!). Between thirty and thirty-six months, the use of I is stabilised and the other markers tend to disappear in subject position. At the same time, the children start manipulating various tenses, moods and aspects. How can the use of these competing forms be explained? Are there mandatory stages that prepare for the use of "I"? What are the discursive, psychological, semantic, pragmatic, linguistic problems children have to face in order to catch and keep this tiny, slippery pronoun? In this article, we shall analyse the data of Peter, an English speaking little boy, between the ages of 18 and 36 months. We will try to show how creative, his “incorrect”, or rather his “non-adult” uses of self-designations can be and how they help him master the semantic and syntactic complexity of the pronoun I (since it identifies the speaker, the grammatical subject, and the actual little boy named Peter). After the child has built a very organised system in which each self-word has its function, he will finally join these various functions in one marker, I. At the end of the acquisition process, the child finally masters the adult system, and shows a full appropriation of language and an equal sharing in co-enunciation.
Entre l'âge de 18 et 30 mois, différentes formes, souvent appelées “incorrectes” sont utilisées par l'enfant pour se designer en position sujet: la forme Ø, des voyelles préverbales, le prénom, le pronom renforcé moi, la deuxième personne tu, la troisième personne il/elle. Puis l'emploi du pronom je va se stabiliser et les formes “non adultes” disparaîtront du langage de l'enfant. Comment expliquer cette concurrence de formes? Y-a-t-il des passages obligés dans la mise en place du pronom personnel sujet je? Dans cet article, j'analyse un corpus longitudinal en anglais qui se trouve dans la base de données CHILDES. J'essaierai de montrer que les fomres é”incorrectes” sont la marque de la créativité de l'enfant et du travail à la fois énonciatif, discursif et cognitif nécessaires à la mise en place d'une forme unique, I.
Fichier principal
Vignette du fichier
correct-incorrect.pdf (246.64 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-00118246 , version 1 (04-12-2006)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00118246 , version 1

Citer

Aliyah Morgenstern. Le langage de l'enfant est-il linguistiquement correct?. 2003, pp.111-128. ⟨hal-00118246⟩
143 Consultations
232 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More