Spatial entities and their categorization in language and cognition. From linguistic properties and their formalization to processing by adults and children - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2005

Spatial entities and their categorization in language and cognition. From linguistic properties and their formalization to processing by adults and children

Les entités spatiales et leur catégorisation dans la langue et la cognition. Des propriétés linguistiques et leur formalisation aux processus de traitement par l'adulte et l'enfant

Résumé

Abstract
While previous linguistic and psycholinguistic research on space has mainly focused on spatial relations (e.g., prepositions, postpositions, verbs), the aim of this project is to study how language categorizes spatial entities. This question is examined from three different and complementary perspectives: descriptive and psycholinguistic; formal and computational; and developmental. Descriptive and psycholinguistic studies were concerned with various categories of markers (nouns, prepositions, postpositions, verbs, etc.) and examined the description of static and dynamic space in several languages (French as well as Basque, Korean, Serbo-Croatian...). The result is a first linguistic classification of entities that seems to be general enough to hold across languages. This classification was compared to the categories that have been proposed in the philosophy of language, particularly in formal ontology or in artificial intelligence. Some theoretical elements aiming at formally defining these categories while fulfilling some general principles of ontological coherence were proposed. In order to test these propositions, part-whole relations were modeled by formalizing different kinds of dependences (between entities). Lastly, developmental research showed that, despite general cognitive factors determining how children talk about space, language-specific properties have a clear impact on their spatial representations. Moreover, studies on children with motor impairment indicate that motor development is neither determining for (objects) search tasks nor for the production and comprehension of spatial markers.
Alors que la plupart des travaux sur l'expression linguistique de l'espace se sont attachés à analyser le fonctionnement des relations spatiales (ex : prépositions, postpositions, verbes), ce projet se focalise plutôt sur les classes d'entités (spatiales) que distingue la langue. Cette problématique est abordée à travers une triple perspective, descriptive et psycholinguistique, formelle et computationnelle et enfin développementale. Les études descriptives et psycholinguistiques ont porté sur des catégories de marqueurs variées (noms, prépositions, postpositions, verbes, etc.) et ont examiné la description de l'espace statique comme dynamique dans diverses langues (français mais aussi basque, coréen, serbo-croate...).Une première classification linguistique des entités spatiales dont il est raisonnable de penser qu'elle a une certaine généralité a pu être dégagée. Cette classification a été confrontée avec les catégorisations proposées en philosophie du langage, en ontologie formelle ou en intelligence artificielle. Des éléments théoriques visant à définir formellement les catégories retenues tout en respectant certains principes généraux de cohérence ontologique ont été proposés. Pour mettre à l'épreuve ces propositions, on s'est attaché à modéliser les relations de partie à tout mises en évidence lors des descriptions linguistiques, ce qui a conduit à la formalisation de diverses notions de dépendance. Enfin, les recherches développementales ont montré que si le développement cognitif joue un rôle fondamental dans la verbalisation de l'espace, la langue a également un impact très précoce sur les représentations spatiales. Par ailleurs, les travaux relatifs aux enfants atteints de troubles de la motricité font apparaître que le développement moteur n'est déterminant ni pour les tâches de recherche d'objets ni même pour la production ou la compréhension de marqueurs spatiaux.
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Dates et versions

hal-00003499 , version 1 (20-01-2005)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00003499 , version 1

Citer

Michel Aurnague. Spatial entities and their categorization in language and cognition. From linguistic properties and their formalization to processing by adults and children. 2005. ⟨hal-00003499⟩
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