
Eu
ro

pe
an

 S
tu

di
es

 P
ro

gr
am

m
e

Producing "European" 
News

Case of the Pan-European 
News Channel Euronews

University of Delhi

Working Paper Series

2010/V

(The project is funded by the European Union)

Working Paper Series

2010/I 
Meenakshi Thapan and Maitrayee Deka : South Asian Migrants in Europe : Heterogeneity, 
Multiplicity and the Overcoming of Difference.

2010/II
Eric Fassin : The Sexual Politics of Immigration and National Identities in Contemporary Europe.

2010/III
Johan Heilbron : Transnational Cultural Exchange and Globalization.

2011/IV
Bertrand Reau : Making a Utopia? An Ethnography of Club Med Resorts in the 1950s.

www.europeanstudiesgroupdu.org

Olivier Baisn e

Dominique Marchetti

Translated From The French by :

Chandrika Mathur

é

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12

http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00665816
http://hal.archives-ouvertes.fr


Working Paper Series 2010/V

Producing "European" News
Case of the Pan-European News Channel Euronews

European Studies Programme
Department of Sociology
University of Delhi

(The Project is funded by the European Union)

Working Paper Series 2010/V

Translated by: Chandrika Mathur
chandrika.rvs@gmail.com

© Olivier Baisn e
© Dominique Marchetti

é

Olivier Baisn e, is associate professor of political science
at the Institute for Political Studies in Toulouse. He is a member
of the Laboratoire des science sociales du politique (LaSSP).

é

E-Mail : obaisnee@club-internet.fr

Dominique Marchetti is Researcher at the Centre de Sociologie
europeenne (a unit within the National Center for Scientific Research,
CNRS, the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales and the
University of Paris 1-Sorbonne).

E-Mail : marchett@msh-paris.fr

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



obstacles in the construction of a transnational media.  Further we will look 

at the way in which journalists, through their day-to-day work and 

organization, seek to construct a "European perspective" on current events 

that are said to be international.

This investigation relies on some 20 odd interviews with personnel 

who are or have been working for Euronews (these are different types of 

journalists, those in-charge of human resources, of distribution, of relations 

with tele-viewers, artistic directors, etc.) and ethnographical observations 

made during the two sojourns to the head office of the channel located in the 

town of Lyon in France.  During these brief periods, the management of the 
2

channel   allowed us to circulate amongst the editorial staff, to have

The Transformation of Media and Political Spaces

Understanding the genesis and development of this channel would 

benefit from a quick recall of the major changes that have affected the 
3

national journalistic fields and the national political fields in Europe  and 

the connections that they have with each other.  The creation of Euronews in 

1993 is part of the transformations that national media spaces, especially the 

television channels, have undergone (Kelly-Holmes, 1999). The politics of 

so-called deregulation and, co-relatively, the increasing use of instruments 

for obtaining viewer ratings, favoured an increase in the fare on offer, that is 

to say, a multiplication of the number of channels aired through cable or 

satellite or the terrestrial route, and at the same time, the segmentation of 

viewership and therefore of advertising. Alongside the existing general

_______________________

2
We would like to thank all the journalists as also all the employees of the channel, 

particularly Dominique Gicquel, human resource official, who contributed to convincing the 

management of the usefulness of such a study and Bill Dunlop, head of the editorial staff at 

the time, for having permitted us to carry out such a study.

3
  This investigation was also completed through several interviews with ex-journalists of the 

channel, but also people working at the headquarters of the European Broadcasting Union 

(EBU) at Geneva where Eurovision News (EVN) is produced and the sharing of footage 

between numerous European channels takes place.

2

Producing "European" News

Case of the Pan-European News Channel Euronews

Olivier Baisnee and Dominique Marchetti

1
This paper   is based on a research monograph on the rolling news 

channel Euronews. It aims at understanding in vivo the functioning of a 

media which has a European perspective, that is to say a media which deals 

with international news targeting an audience located in a very vast 
st

geographical zone. Launched on the 1  January 1993, this channel 

constitutes a particularly pertinent field of study for understanding how 

news is produced in the context of a journalism that claims to be European, 

its programmes being aired, in the beginning of the 2000s, in six languages 

(German, English, Spanish, French, Italian and Portuguese) and created by 

teams of journalists having different nationalities.  Putting it another way, 

we are dealing here with a kind of  "laboratory" of Europe, with almost all of 

the employees of the channel (particularly the editorial staff) concentrated 

in a single place.  This example allows us to gain a concrete sense of how 

these individuals seek to homogenize points of view on news as well as 

journalistic practices and hierarchies of very different types of news, in 

order to construct a "European" editorial content.  This is also a way of 

engaging with these issues starting from an uncharted terrain, for existing 

research on this theme has rarely been on the media itself (for example 

Korkikian, 1993; Utard, 1997; Machill, 1998 and Slaatta, 1999) and has 

mainly focused on the institutions.

In this article we will first situate the creation of this channel in the 

context of the transformation that the political as well the media spaces 

underwent. Our objective is to reconstruct the 'logic at work' within this 

media that claims to be European, but more generally to bring out the 

_____________________________

1
This is a shortened and modified version of a chapter that appeared in a collective work 

(Marchetti, 2004)

1

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



entertainment channels, specialized channels addressing a more limited 

viewership also developed: thematic television channels or those 

addressing viewers located outside the traditional national geographical 

framework.  On the one hand, depending on the country, local or regional 

channels were created at varying scales; stations with a national or 

international perspective "nationalized" or "regionalized" their 

programmes by bringing into play handovers and advertising or by 

increasing the number of languages used.  On the other hand, transnational 

channels (Hjarvard, 1993; Chalaby, 2002; Esser, 2002) were created, notably 

in three major domains where activities are particularly international 

(Utard, 1997): music, news and sports-with the emblematic examples of 

CNN (1980), MTV (1981), Eurosport (1989) and BBC World (1991); and 

general national channels began airing foreign versions or their national 

versions abroad.  Programmes on Europe were also created on national 

channels, for instance in France or in England (Taylor, 1999).  Comparable 

evolutions could be studied in the print media too.

Another series of transformations in the national media spaces owes 

much to the intensification of commercial competition.  The multiplicity of 

what was on offer on television led simultaneously to concentration 

(through the creation of major communication groups or the arrival of large 

businesses in the media sector), an internationalization of companies whose 

markets went beyond national geographical boundaries, as well as a 

diversification, in as much as these businesses have activities in different 

domains and were often multimedia. While the national situations were 

very variable, this heightening of competition had the impact of developing 

or strengthening the sector of private channels whose numbers became 

higher than the public channels in European countries: there were four 

private television channels in Europe in 1982, there were 58 in 1992 and 

more than 250 in 1997 (Collins, 1999: 2000).  The genesis of Euronews must 

therefore be situated in this context that prevailed at the beginning of the 

90s. The principal members of European Broadcasting Union (EBU), that is 

the public channels, were then seeking to consolidate, in the face of the 

development of commercial channels, their relations in the domain of news 

and sports, primarily for economic reasons (Collins, 1998: 655).  "The EBU - 

European Broadcasting Union (the English abbreviation is used more 

frequently than its French equivalent, UER) was forced to reconsider its own 

3

role: from an organization which was the representative of all the national 

televisions of Europe, it now became the representative of an interest-

group, the public televisions," thus wrote Tony Naets, the official in-charge 

of the coordination of current affairs of EBU (Cohen et al.. 1996: xii).  

According to the work of Stig Hjarvard, the involvement of the EBU in pan-

European television projects can also be explained by political factors: it 

demonstrated its goodwill to European institutions that were contributing 

more and more to the regulation of the audio-visual market (Hjarvard, 1993: 

81).  It is for these reasons that EBU took part in the creation of Eurosport 

and Euronews.  However, these two projects did not garner unanimity 

within the organization.  Hence, many German public channels (ZDF and 

ARD) British ones (BBC) or Scandinavian ones, among the most active 

members of the EBU, were opposed to the birth of Euronews.  The 

opposition of some of them was in part due to the fact that this new 

television channel could be perceived as competition to "their" channels or 

to "their" projects of transnational news channels.  It was thus the French 

channels (France 2, France 3), the Italian channel (RAI), the channel from 

Cyprus (cyBC), from Greece (ERT), from Egypt (ERTU), from Belgium 

(RTBF) from Portugal (RTP), from Spain (TVE), from Monaco (TMC) and 

from Finland (YLE) that gave substance to this project, without however 

wanting to, in the absence of means, take financial risks.

This politico-economic assemblage is also linked with the 

transformation of national political fields, given the increasing importance 

of the European dimension of public policies and regulations in the audio-

visual domain.  In effect, the creation of Euronews is in part linked with two 

earlier projects - to mention just the most recent ones-for creating "European 

channels" (Eurikon and Europa TV) in which many members of the EBU 

participated in the 1980s and which ended in failure (Hjarvard, 1993: 78-79).  

More generally, these projects lay within the framework of a policy that 

aimed at promoting audio-visual European programming (Polo, 2001).  

Some countries that were prominent within the European Commission and 

Parliament turned to EBU in order to study the modalities for creating a 

pan-European general news channel. The project did not garner full 

support, as recalls a founder journalist of the channel: "M (the head of the 

editorial staff of the time) counted a lot on the Parliament and the 

Commission. He would moreover succeed in getting the European 

4

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



Parliament to vote, several times, for granting subsidies that would allow us 

to get started, despite the negative advice of the Commission. The 

Commission was less interested in our starting up because there were the 

British, who were doing hectic lobbying to stop us from getting started". 

Euronews was also the product of a larger political project promoted, 

through community directives or financial support, by some European 

leaders, notably the French government.  It was constructed, at least at the 

level of discourse, against American, or even Anglo-saxon domination 

(Machill, 1998: 428 - 429) on programming and, more specifically, on news 

said to be international, especially after the Gulf war which brought to fore 

the supremacy of CNN as the source of footage.

"So the Gulf war had a triggering, activating effect, because 

at the time of the Gulf war, all the television channels had signed a 

contract with CNN.  Everyone was scared of not having any footage, 

nobody had much confidence in the capacity of Eurovision to 

circulate footage, including France 3 […]   My successor B, [director 

of national editorial staff] estimated, just like people in France 2, like 

those in TF1, like those in TV5 at that time, that there weren't that 

many solutions, that one must cosy up to CNN […] So this did end 

up provoking a reaction in the political world." (former editor-in-

chief and director of the editorial staff of Euronews and member of 

the working group of EBU in charge of the project of pan-European 

channels).

Ultimately, the creation of Euronews was perceived by its initiators 

as a means of finding a new prop that would contribute to forging a 

"European identity" and a "European public space". A segment of the 

European political executive leadership strongly believed in the impact of 

the media in constructing a cultural homogeneity, thus assuming that 

distributing the same cultural product would contribute to the formation of 

the same interpretation by its viewers (Schlesinger, 1993: 12). This political 

voluntarism and its logic, which led to support for the creation of Euronews, 

was visible in the Commission's discourse on the questions of culture and 

identity. The paradigm, as Philip Schlesinger sums it up, is the following: 

"News (culture) is thus supposed to play a role in homogenization and the 

articulation of a will: it is about a profoundly idealist and voluntarist vision 

of the construction of a desired social order" (Schlesinger, 1990: 203).  

5

Moreover, as early as 1985, the Adonnino report (Shore, 2000), 

commissioned by the European council in 1984 following the low turnout in 

the European elections, suggested, among other measures aimed at 

"reinforcing and promoting the identity of the Community and its image for 

its citizens as well as for the rest of the world", that a European "audiovisual 

zone" be created. This was primarily to be done by putting in place a 

television channel that was "truly European". It is this logic that - after the 

ratification of the treaty of Maastricht which laid emphasis on issues of 

European citizenship - was to find its concrete form in the creation of 

Euronews.

When European parliamentarians were officially asking questions 

about the means needed for a good communication on the European Union 

(Pex, 1998), they spoke explicitly of Euronews as one of the possible 

vehicles: "The Parliament and the Commission must promote […] the 

production of televised programmes on the activity of European 

institutions, which could be aired by Euronews or by other media".  Further, 

in the same report, the European parliamentarians indicated that they 

wished - in a manner that had also been touched upon by the commission of 

culture, of youth, of education and of media of this assembly - that "the 

subsidy given to Euronews be replaced by a news contract in 1998 so as to 

permit the European Union (EU) to use Euronews as a full-fledged 

instrument of its news policy". This change in the policy of support to the 

channel got translated into a system of co-production of programmes that 

broadcast a series of community policies.  One can clearly see in this, on the 

one hand, the extremely voluntarist manner in which news is envisaged as a 

means of unifying "identities", of bringing out a "European identity", and on 

the other, the conception of a channel which has acceptance among 

European parliamentarians as an instrument of communication of the EU.  

In fact, the creation of Euronews was also a means of conferring legitimacy 

on agents and institutions that had been largely devoid of it. 

In order to retrace more fully the genesis of Euronews, it would be 

appropriate to situate its development more broadly in the transformation 

of various national social spaces and their relationships with each other: the 

development of economic exchanges, increase in immigration, increase in 

the usage of foreign languages etc. To be more precise, one must also show 

6

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



how this project meets the interests and preoccupations of dominant 

segments (economic, intellectual etc.) of numerous social spaces, while also 

being a product of these.

The Logic of Politics, Economics And Media 

The strong political will of the European executive leadership, 

however, came up against objective realities. Social and historical 

conditions that had made the development of Euronews possible cannot be 

understood except by simultaneously taking into account the logics of 

media, economics and politics. All three dimensions run through the short 

history of a channel that moved from the initial logic of a public service 

channel to the logic of a commercial channel. To sum up, this history may be 

divided into two phases, beginning1993 and 2000 respectively. The first 

phase, between 1993 and 1997, is characterized by a certain improvisation 

which is at the same time political, economic and editorial, as recounted by 

one of the "old timers":

If my memory serves me well, for three months one did nothing but 

news. One had got it horribly wrong […] With five journalists for 

each language, that meant that one could do nothing but bring out a 

news bulletin.

And how often did you bring it out?

One tried to bring it out every hour but we had a news bulletin on 

the hour and on the half hour and so one was actually bringing it out 

continuously. But the tools were not fully in place and the journalists 

didn't have the tools of the trade because one hadn't had the time to 

get them broken in, so one was getting into one's stride on the air […] 

At the level of productivity one was clearly below what was 

desirable […] but one saw very soon that in airing nothing but news 

on the hour, the half-hour and the quarter hour etc. it would remain 

always the same bulletin, and we would not get any viewers…

The journalists of that period were soon confronting political 

and economic contingencies.  Thus, from its very launch, the editorial team 

went through political struggle for control between the executives 

nominated by the principal founding channels and Italian journalists who 

7

occupied pre-eminent positions in the beginning. Besides, the political 

desire of the initiators of the project was not followed up by the necessary 

financial backing.  Not only were the returns on advertising not up to 

expectations (the existence of a pan-European market being problematic) 

but the executives of the channel also had to, above all, face an insufficiency 

of public revenue (from partner channels, local funding, and especially the 

European community itself).  The company which was operating the 

channel opened up to the private sector - more specifically, by selling 49% 

shares to Alcatel-Alsthom, a French company, which became at the end of 

May 1995 the main operator, through its subsidiary, The Western General 

(La Générale Occidentale). This marked the ascendance (as yet relative) of 

an economic logic over the political ones.

Till the British group ITN bought back the shares in 1997, this first 

period of the history of the channel is also marked by much editorial 

improvisation. Many journalists located at different levels in the hierarchy 

bear witness to this.

One used to fill the air (ironic smile), one used to bring out a bulletin, 

which you see… The bulletin that one created in the morning, it was 

still the same the next morning […]  There was a Canadian, who 

used to work here, who had found this rather funny formula, it was 

… Euronews, wait, what was that? Yesterday's news for Tomorrow, 

it didn't fit badly at the time (laughter), it was really that! (Journalist)

With ITN buying back the shares of Alcatel-Alsthom began the 

second phase which reinforced the commercial logic of the channel and 

especially its relative professionalization. The British consortium - held 

primarily by large groups such as Reuters, Carlton Communication and 

Granada Group - which supplied the news bulletins of the three British 

channels ITV, Channel 4 and Channel 5, was seeking to establish itself in the 

international market by making Euronews its 'showcase' in the face of its 

competitor BBC World. The executives of the group were keen on 

restructuring the channel's recovery from a very difficult financial situation 

by seeking to increase their funds through advertising. At the same time, it 

was also about "saving the reputation of this channel", to use the expression 

of the director of the editorial staff of the time. This was done by changing 

the programmes and their get-up: strengthening the bulletins at the expense 

8

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



of the magazines, highlighting certain features (Sports, Economics etc.), 

giving priority to live coverage, developing local news, etc. From 1997 the 

financial position of Euronews got relatively stabilized and, since the end of 

April 2003, it has once again become a channel that is 100% held by the 19 

partnering public channels.

The Europe of Euronews, A Definition Under Constraints

Apart from handling these obstacles, Euronews had to right away define its 

so-called European identity. By going outside the traditional national or 

international frameworks within which the journalistic profession 

functions, the members of the channel came to slowly define what news 

with a European perspective meant. Whether it was with regard to 

addressing the issues of languages used by the channel for reaching large 

audiences (in the geographical and linguistic sense), distinct from the 

national television channels, or establishing practices in matters of selection 

of news, Euronews journalists were continuously inventing a definition of 

"their" Europe.  If one follows Chris Shore on the report writers of European 

institutions, "forging a superior 'European identity' was simply a matter of 

grafting a superior collective identity under and above national and 

regional identities, like so many Russian dolls or Chinese nesting boxes" 

(Shore: 2000: 51).  However, as Philip Schlesinger notes, "despite rhetorical 

proclamations, the EU possessed neither a culture nor a transcendent and 

common identity akin to the national cultures and identities of the States 

that composed it" (Schlesinger, 1997).  Yet, the journalistic treatment of 

news in general rested on certain socially shared references, which it isn't 

necessary to make explicit here.  In the framework of this channel that in 

principle was supposed to address a multinational audience-which, by 

definition, and despite the voluntarist discourse of the Commission, did not 

possess such common references - the construction of one or many 

perspectives was constrained in many different ways.

9

A Channel Dependent On External Sources

Like all the television channels that do news, Euronews is 

dependent on a plurality of sources for footage. It is all the more so because, 

in the absence of sufficient financial means, almost all of the stories come 

from external sources since only certain magazines financed by the 

European Commission use footage shot by the channel itself. It is thus a so-

called channel of post-production, therefore without cameras. It relays 

footage coming from external sources and has neither anchors nor sets with 

journalists. On this very same footage, the voice-over commentaries are 

delivered in many languages. The main audiovisual sources were the two 

international picture agencies APTN (Associated Press Television News) 

and Reuters Television, the channels which share their footage in the 

framework of the European Broadcasting Union (EBU) and Independent 

Television News (ITN), this being the principal operator of the channel at 

the time of our study.  Its dependence was also very marked with regard to 

global or national print-based news agencies, which constitute one of the 

main sources of commentaries. One of the assistant chief-editors summed 

up this configuration when he explained: "We are a televised news agency, 

we take, we cut, and we re-cut and we deliver something". This dependency 

obviously constrained the definition of the Europe given by the channel.  

While there was the desire to propose a European perspective on current 

affairs, the footage, even though sourced from multiple agencies, 

sometimes turned out to be inadequate for illustrating the stories of 

Euronews.

This very strong constraint introduces two types of effects.  Firstly, 

in a situation of quasi-monopoly on the footage of international current 

affairs, the editorial choices of the large Anglo-Saxon audio-visual agencies- 

Reuters Television is British and APTN is American - obviously have more 

or less direct impact on those of Euronews. Numerous themes such as 

"employment" are particularly delicate to deal with as is indicated by those 

in charge of the features covering the economic and political questions in 

Europe. They are often led to draw upon the archives and info-graphic 

resources (such as maps, graphics etc.) to fill in the absence of footage, and 

sometimes they are even forced to abandon certain stories. It is the same for 

certain geographical regions that are less covered by the audio-visual 

10

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



agencies. The dependence of the channel on Anglo-saxon suppliers thus 

prompted the journalists to not limit themselves to the Europe of 

community treaties in the strict sense of the term, and to treat international 

current affairs more traditionally, while doing this with a hierarchy of news 

that is different from its competitors. This is not to say that this quasi-

monopoly of the Anglo-saxon agencies aroused any regular internal 

debates.

One is dependent on the suppliers.  For instance: I see a press-release 

that is very engaging, very interesting and all.  If I don't have 

footage, I cannot do that story.  There.  And the footage in relation to 

(…) the big agencies, it isn't always simple to work on it.  Because 

they have their own vision, you depend on the vision of others.  And 

one depends on the vision of a culture, which, sometimes, is not 

necessarily linked to the culture of Euronews, is not linked to the 

European culture, is not linked to the culture of certain European 

countries. One depends, on the whole, on an Anglo-saxon mentality 

and culture (…) Sometimes one has Spanish and Italian journalists 

who get angry and who say: "eh, in Spain, this happened.  Why 

didn't we cover it?  On the contrary, one put in the bulletin the cat of 

the English lady who had climbed up on the tree, they went off to 

save it.  Why England, why America and not Spain, not Latin 

America, not Italy…" But the reason is that it is not an editorial 

choice, it is simply a necessity … a concrete one." (Italian Journalist, 

in charge of the feature)

The second effect of this dependence, though less conspicuous, is 

that the footage of Euronews coming from EVN too cannot have a 

"European" framing, first because they are "national" in the sense that they 

have been taken originally to satisfy the bulletins of national channels.  It is a 

complex issue to understand and show very precisely how these may 

appear as a "national" point of view on an event, except by comparing its 

coverage by the different national media who have their teams in place 

(Veron, 1993).  Moreover, all this seems to lead one to think that the 

conclusions of Olivier Boyd-Barrett and Michael Palmer in their book on the 

world press agencies remain valid.  These two authors had brought out how 

much local bureaus contribute to relaying "the definitions of the national 

11

journalistic news at the international level" and the extent to which these 

agencies "present a vision of the country where the news collected in the 

capital and from official sources dominates" (Boyd-Barrett and Palmer, 

1981: 652-653)

A Commercial Channel

The European dimension of Euronews should not make one lose 

sight of the fact that it is also, and perhaps before all else, a commercial 
4

channel .  First of all, economic constraints manifest themselves through the 

audiences that the channel addresses (that is to say also the advertisers, 

because the channel is "sold" twice). The importance of viewership ratings 

manifests in a manner that is different from that of the traditional terrestrial 

channels: "one stays with a very, very empirical way of functioning", 

explained the assistant chief editor.  The most important numbers for the 

commercial service and the distribution service of the channel are not just 

the general measures of actual viewers in the main European countries, but 

above all the numbers of potential viewers (the number of homes that get 

Euronews) that are calculated from the distribution of the channel. In effect, 

unlike the cable or satellite 'pay' channels, it is not so much seeking revenue 

from the distributors - the channel is often offered to them free - but a 

potentially maximal viewership.  According to figures communicated by 

the channel, in 2002, it was reaching 124 million homes in Europe, Middle 

East, Africa, Asia and Latin America via cable and digital satellite. In these 

regions it is very much part of the "basic services" that correspond to the 

least expensive offers proposed by those in charge of the bouquet of 

satellites and cable. In the terrestrial networks its programmes are taken up 

very partially by the big general national channels (for example the Rai Uno 

in Italy, France 3 in France and TVE in Spain).

5
More and more dependent on advertising revenue , Euronews 

___________________

4The extracts of interviews, presented within quotation marks in this text are, except when otherwise 

indicated, extracts of discussions carried out in 2000 and 2001.

5The revenue of the channel comes from the sale of advertising spaces, sponsoring contracts, 

subscriptions by cable operators, the rights of terrestrial distributors who retransmit its programmes. 

Other revenue is generated by the sale of its own productions and by co-production contracts signed 

with the European Union.

12

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



primarily addresses a relatively pin-pointed audience, "an intelligent 

audience from a high socio-cultural level", as expressed clearly in a flyer of 

its communication service distributed in 2000. The figures of surveys 

conducted in 2001 by EMS (European Media and Market Survey), 

highlighted on the internet site of the channel in 2002, show that the accent is 

on "more well-to-do homes" of the "key markets".  It is at least as much the 

"socio-cultural level" as the "socio-economic" level, to continue with the 

vocabulary adopted there. Among the ostensible viewership profiles 

posted one finds "senior executives", "opinion leaders", the "deciders" and 

"the-more-than-three-business-trip-last-year types". "We were ambitious, 

we wanted to have business, we wanted to reach people who are interested 

in news and need it.  It is for this reason that we had very clearly pin-pointed 

news and magazines and we did not intend to create a popular and general 

entertainment channel, that was clear.  We really wanted to go in this 

direction, which moreover is the same today", remembers one of the 

creators of the channel. Secondly, it is a channel in search of a geographically 

maximal distribution.  This is why it needs to bypass the strict European 

Community boundaries with regard to its distribution and its shareholders.  

Like several European organizations (the EBU in the audio-visual sector or 

the UEFA in Football), Euronews counts among its members countries such 

as Cyprus, Greece, Egypt, Tunisia, Algeria, Slovenia, The Czech Republic 

and Romania; and moreover its principal countries of transmission are 

numerous countries of East Europe and the Mediterranean basin.  Beyond 

its principal transmission zones, its leaders continue to seek a distribution 

on all the continents even though there exist (mainly in the eyes of the 

advertisers) the European "key markets" - primarily Germany, Spain, 

France and United Kingdom.

Economic constraints get equally manifested in the editorial 

positioning exhibited by the channel.  It may be explained in part by the fact 

that the channel has had to carve out its position in the midst of national 

media fields in which its principal rival channels are no doubt the national 

rolling news channels wherever they exist, but mainly CNN and BBC 

World.  In other words, one must reason simultaneously in terms of 

national competitive spaces, because these relationships between the 

channels work out differently depending on the countries, but also in terms 

13

of transnational spaces, the European scale not making much sense in fact, if 

one takes into account the transnational character of news channels such as 

CNN or BBC World.  The European positioning of Euronews allows it to 

occupy a "niche" in highly competitive markets, the one left free on the one 

hand by the big Anglo-saxon rolling news channels and on the other hand 

by national channels which, depending on the country, accord a very 

unequal place to international news in their news programmes 

(Heinderycks, 1998: Chapter 2). The directors of Euronews seek to 

demarcate themselves from a conception of international news that may be 

judged to be too Anglo-saxon and/or American. News therefore needs to be 

defined in the negative, just as the totality of the so-called European cultural 

products are defined, by resisting "American domination" on the 

production of news (Lang, 2000) and programmes (Darras, 2004). This 

international struggle also plays itself out in the imposition of other 

languages, with Euronews advocating multilingualism in the face of its 

competitors who essentially telecast in English.

The director of the editorial team of the time explained the positioning that 

the channel sought vis a vis its competitors: 

"There are many, many competitors, CNN evidently and BBC, but 

also the national channels.  For us, against this major competition, it 

is very important, I feel, to find a unique position in the market.  And 

for us, the unique position is: we are not a national channel, but we 

are also not a global channel like the CNN or the BBC.  We are a 

European channel […]  And also we are unique at the level of 

languages. The fact that we speak to the public in their own 

language.  BBC… CNN… a bit with the Turkish CNN, they are 

beginning to have agreements with the local channels.  But if we are 

looking at broadcasts at all the hours of the day, always with a 

European agenda, we are unique (…).  For example, Bill Clinton 

delivered the "State of the Union address", a major annual speech, 

which took place here during the night because they are 6 hours 

behind us […]  BBC and CNN, they made it their first headline with 

the 6 O'clock morning bulletin.  Bill Clinton said: 'blablablabla'.  We, 

we made it our second headline; for us, the lead (news classified as 

14

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



the headlines) was the increasing crisis in Austria with Jorg Haïder 

who had met with the 'Chancellor' Schüssel the evening before […]  

We are not forcing ourselves to be European to the point of being 

comical, but […] one always tries to find a European lead and a 

European angle to the story, to the topic […]  We are not local, but 

we are not global […]  It is, I feel, a complementary service to the 

national channels".

This tone, distinct from its competitors, constitutes a commercial 

argument when it comes to "selling" the channel on national markets with 

cable operators or with those in charge of the satellite bouquet. By 

showcasing Euronews's treatment of events that are less covered or not 

covered at all by its competitors, notably in East Europe, those in-charge of 

the commercial service and the distribution service of Euronews can thus 

emphasise the interest that this channel could hold for these tele-viewers.

"CNN has a very strong branding, it is like MTV if you take the 

equivalence from another domain [..] thus everyone knows them.  

Now, the way Euronews presents the news is very well received in 

Europe because it is not American, because, especially in East 

Europe, Euronews covers stories that are never covered, current 

affairs stories that are never covered by CNN.  So, obviously, we 

play on that too" (In-charge of distribution)"

Yet, Euronews can hardly ignore the hierarchy of news or its 

treatment by its competitors because it is positioned in the same markets but 

also because, as one has seen, all the international channels draw largely 

from the same sources of footage and print news.

Finally, the commercial constraints exercised on the editorial 

content get translated in the conditions of news production. As one of the 

members of the editorial team puts it, Euronews makes "cheap T.V.", 
6

meaning that it does so with few human resources (135 journalists in 2001 )  
_______________________

6
Among these journalists, there are 8 chiefs of editions, 8 producers, 3 in-charges of features, 3 

assistant editors-in-chief, 1 chief editor and 1 director of the editorial team.  But this figure 

supplied in 2002, which could appear high, is explained by the fact that the channel was 

telecast in 6 languages in 2000.

15

as well as material resources (between 20 to 40 million Euros)  (the letter of 

the CSA,  2002: 15).  For example, its very rapid rhythm of work is 

necessitated by the fact that news has to be produced faster and faster 

(frequent updating of bulletins, prioritizing "live coverage"), its work 
7

organization resembling that of a "factory"   ("here, once one sits at the 

sewing machine, one stitches all day long" remarked a journalist). This 

demonstrates the extent to which Euronews is also a "laboratory" for 

analyzing economic constraints that weigh on journalistic activity in the 

rolling news channels (Baisnée and Marchetti, 2006).  For example, it is 

revealing that probably the best known programme of the channel is titled 

No Comment because it consists in telecasting footage without 

commentary, and this is chosen not by journalists but by those doing the 

editing.

Institutional Europe, a not so media-friendly subject

The treatment of institutional Europe illustrates this dependence 

with regard to both footage as well as the commercial logic, which can 

sometimes be in opposition to the "European" objectives of the channel.  The 

type of footage available, with its routine character, does not favour 

converting the activity of community institutions (ie. the EC institutions) 

into media-friendly subjects. The editorial board however needs to give an 

important place to its programmes since there exists an ever-expanding 

cadre of European political executives, creating its own on-going news.  The 

work of the journalists is then caught between constraints that are 

simultaneously editorial and commercial, for it requires the treatment of a 

subject considered "difficult" for several reasons.  In the first place, a 

widespread journalistic presupposition would have it that following the 

activities of European institutions doesn't lend itself well a fortiori to media 

treatment and television coverage. In effect, the current affairs of European 

institutions are considered as not being totally 'telegenic', in as much as the 

images remain very predictable: arrival of personalities, buildings, going 

around the table, "the shake hands please", smiles, etc.

____________________

7
Expression used by a member of the editorial team during an interview.

16

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



Secondly, the problem of footage, also faced by national channels in 

their coverage of the domestic political news, is made doubly difficult by the 

fact that the contours of the European political system remain very fluid: 

unknown political personnel, absence of political symbolism, relatively 

new mechanisms with regard to the division of powers at the national level, 

and debates and stakes that are considered esoteric.  The major consequence 

of this symbolic deficit is the difficulty of framing this political game in 

images. There is no familiarity or proximity to this political game, which is 

looked upon as an internal "Brussel-Brusselian" cuisine.  Moreover Europa, 

the daily feature of Euronews that deals with the current affairs of the 

European Union, also doesn't escape the internal criticism of being too 

institutional, too preoccupied with the political life of Brussels: "Its 

annoying, that feature […] and according to me, it is not serving the interests 

of Europe because it is really a feature that is too institutional […]  I myself 

have never been able to succeed in seeing it through fully, because it just 

isn't interesting", explains a journalist… As the editors who cover the 

current affairs of the institutions of the European Union complain, one has 

to regularly re-explain what the Council is or the "third pillar" is etc.

Finally, this difficulty raises the issue of the very identity of the 

channel. The journalists of Euronews seek to avoid too institutional a 

treatment of these questions and to distance themselves from the image of 

"the channel of the European Commission".  It is for these reasons, which are 

simultaneously professional and commercial, that the main editors of 

Euronews tried to deal with European questions in a different way, notably 

in 2000 through co-produced magazines financed by the European Union: 

Meridian, a monthly on the external relations of the European Union; and 

Europeans, a weekly current affairs programme "on all the major European 

issues that affect the life of citizens".  It entailed imposing a more "lively" 

treatment, which was "close to people" as noted the person in-charge of 

these, the assistant chief editor of the magazine.  As in the other domains 

that are covered (notably the economic domain), the aim of those in charge 

of the channel is finally to develop a more commercial conception of the 

subjects, by laying less emphasis on decision-making, for example, and 

more "on the impact on the consumers, on the life of business", in the words 

of the brochure of the communication service of the channel in 1998.  

17

Following other medias, Euronews also gave importance to an editorial 

format which consists in giving an account of the institutional activities 

through "scandals" or "controversies", even though the channel has no 

means of investigation.  Finally, the air-time share of the institutional 

current affairs of the European Union has got reduced; there is less of "live 

coverage" and it is of shorter duration.

A "european Perspective" On International Current Affairs

Now that these constraints have been delineated, it would also be of 

interest to understand how the journalists of Euronews very concretely 

"cobble together" this "European perspective", which is necessarily fluid.  

One of their main problems stems specifically from the editorial and 

journalistic interpretation of a "European news and a European view of the 

world", as put forth by an advertising flyer.  Being mostly devoid of a social 

dimension, the reference to Europe appears difficult to make explicit a 

priori.  When questioned on the subject, those interviewed moreover 

defined it by negation, by what it was not: it is neither Anglo-saxon, nor 

national, nor international.

Parallel with other multinational work spaces, Euronews tries to 

define its own identity, one that does not simply add up to the juxtaposition 

of the points of view that it accommodates (Abélès and Bellier, 1996: 434).  

This assertion ties in with the analyses of Marc Abélès and Irene Bellier who 

insist, in effect, on the necessity for the agents of the European Commission 

to invent "compromise" concepts. They also underline the fact that the 

practice of European functionaries is not the sum of its components but that 

it is original in as much as it became necessary to invent new methods and 

habits that were adapted to a multinational context where different 

administrative traditions rub shoulders (a pluri-lingualism that produces 

"the euro speak", etc.).  Such problems and their consequences are also seen 
8

at Euronews  .
_______________________________

8
When one compares our observations with the processes described by Marc Abélès and Irène Bellier (1996) about the European 

Commission, it turns out that the notion of "political culture of compromise" is more descriptive than explanatory and deals in a very 

secondary manner with the internal struggles that led to these "compromises" or followed them.  On the other hand, the problem of 

"compromise" is posed very differently at Euronews because, in most cases, the multiple editorial decisions for instance are not the product 

of a long process, as it is in the case of the Commission.  These choices are made rapidly by the executive cadres of the channel most often 

without discussion, which seem to occur a posteriori.

18

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



Neither National, Nor Global

To explain the formation of this "European point of view", those in 

charge of the channel initially put forth a notion of journalistic objectivity 

("Euronews is a carrier of a style that is its own in dealing with news, in 

which there is no political, national, religious or geographical leaning" thus 

sums up a brochure of the communication service of the channel in 1998), 

that is to say a sort of point of view above or by the side of other points of 

view: "For example, if we limit ourselves to France, to a French public, we 

propose a viewpoint that is a little above.  We go out of the (French) 

hexagon, we place ourselves at a little higher altitude… the naysayers will 

say that we place ourselves nowhere, but we propose, if you wish, a vision 

which is a little different from what is shown on the French screen 

normally", notes an assistant chief editor of the channel.

Once again, in the absence of common referents, this European angle 

on international current affairs gets defined by what it is not.  It is in effect by 

demarcating themselves from the rival Anglo-saxon channels (CNN and 

BBC World) and the national general or rolling news channels, that the 

journalists define their approach. One of the people in charge of the editorial 

board sums it up by taking the example of the war in Kosovo, during which 

the national channels, in contrast to Euronews, often showed themselves as 

being extremely partisan by, according to him, systematically taking the 

side of the western camp (through the "victimization" of refugees from 

Albania) and by over-simplifying the situation.

We were the television that first started taking an interest in what was 

happening there […] and we found a language that was in total  

contrast with what the other news channels, including the national 

news channels, were doing.  I am not speaking of the direct competitors 

like CNN and BBC, I am speaking also of the national channels, which 

were, which allowed themselves to be, self-complacent, even though 

they had their special correspondents […] it was non-stop laments 

about the Albanians and all that […] One year later, we saw that we had 

been right in being a little skeptical about this conflict.  Thus there we 

had a language that was clearly our own […] and this without special 

correspondents, without camera crew on the spot, with the same 

19

footage as everyone, covering the same press conferences as everyone. 

(Assistant Chief Editor)

Faced with the absence of a common history or a shared 

unconscious, those in charge of Euronews had to find the right answers and 

develop professional reflexes that made them stay away from subjects that 

would not "speak" to their public(s) even as they appeared pertinent to such 

and such a nationality represented within the channel.

What one tried to do […] was to have an editorial coherence.  In fact 

it appeared quite spontaneously […] because Euronews suffers 

from the ills that Europe suffers from.  It has the advantages and 

disadvantages of Europe, seeing that we are partly emanating from 

it… spiritually, I mean to say (laughs) […] Frankly there is no 

common denominator of interests for all Europeans […] so, 

editorially, it is quite difficult to construct it." (Assistant Chief 

Editor)

This "cobbling together" thus gets manifested in the general principles that 
9guide the selection of subjects  : a national subject which has repercussions 

for other member countries, a subject generating surprise through anecdote 

(those which can "surprise", reflecting the behavior of neighbouring 

countries) or even an international topic treated from a view point where 

European connections of events taking place outside the geographical or 

political Europe are made evident.  One can thus see clearly that, confronted 

with an elusive European identity and behind a discourse that idealizes the 

'European' point of view, the reactivation of national stereotypes is one of 

the "recipes" for producing subjects that "speak" to the European T.V 

spectators. Another response of the editorial group is embodied in the 

magazine Perspectives, which offers a selection of reports of partner

_________________________

9An ad hoc working group of the EBU, in charge of putting in place a project of a pan-

European television, had, in 1984, put forth a certain number of principles: degree to which 

tele-viewers are affected or interested in the importance and repercussions of the event; 

expressing the different existing points of view in Europe, reflecting the economic, political, 

ethnic, religious and cultural pluralism; Europe as geographically defined and not to be 

confused with the borders, etc.  One can refer to the extracts of the conclusions of this 

working group in the annexures to an article (Hjarvard, 1993: 92-93).

20

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



national channels on the same topic. The obvious objective is therefore to 

give the spectators the possibility of seeing how news is perceived and dealt 

with in European countries, by incorporating the main topics of the 

televised evening news bulletins of several countries.  Europe is here 

constructed in the plural, by the juxtaposition of national journalistic points 

of view and not by the fabrication of a "European point of view". The 

journalist in charge of this magazine remembers moreover that this type of 

approach practically rules out a certain number of subjects, which even if 

they are pertinent for Euronews, are not dealt with by all the national 

channels.

First one chooses a theme and it isn't necessarily my choice in as 

much as that depends on what has been done.  The topics, I can't 

invent them […] I remember when there was, for example, the 

signing of the accord in Northern Ireland.  Me, I wanted to do 

Northern Ireland, but the others, the national channels, that is 

typically the kind of subject that they simply didn't care about 

(laughs) […] Each time that I wanted to do Northern Ireland, it 

wasn't possible because they didn't send their correspondents, they 

do subjects that are a little […] factual, and the choice, it is made on 

this thing, where there are correspondents on the spot, where they 

do real reporting.  Because, if it means viewing the same footage 

provided by the agencies once again, it is really not worth it.  You 

need topics that are 'angled'.

This "European perspective" also gets constructed in the commentaries. The 

journalists are instructed to avoid all reference to any particular national 

context, for even if they are journalists working in a particular "language", 

they are addressing neither a country in particular (except in the case of 

Italians), nor the European territory in its entirety, since transmission of 

Euronews goes beyond the geographical frontiers of Europe.  The potential 

public of the journalists is thus not defined only by the geographical zone 

but also and above all by the language that is spoken or comprehended.  For 

example, a French language journalist does not simply address the 

spectators in his country but also those in Quebec, in Switzerland, in 

Belgium, in Africa and, more widely, individuals anywhere who 

understand the French language.  The emblematic case is no doubt that of 

21

the English language journalists in as much as Euronews has few or no 

transmissions in Great Britain. De facto, these journalists thus practically do 

not address their compatriots at all.

One doesn't write for a British public at all, thus one must always 

think that one is writing for the Scandinavians, for people who are in 

the Mediterranean Basin, even in East Europe, one really doesn't 

necessarily know where the people are, who are listening to us in 

English.  And that changes things, the ways one writes, the terms 

one uses […]  One has to avoid playing too much on the words, a 

clarity of style is required […]  From the beginning, I was very 

conscious that it is not seen at all in England, in the United Kingdom, 

so it is really for the so-called Anglophones or for people who had 

English as their second language elsewhere, in Greece for example 

[…] And the Spaniards […]now, they write for South America, they 

are aired there, and the Italians, they write for their country […] and 

perhaps for Albania […]  The Germans write for Austria, for the 

Swiss Germans." (English language journalist)

The on-going debates within the editorial group show the difficulty 

of finding an editorial coherence that satisfies all the journalists of the 

channel.  Journalistic practices that sometimes stem from legislations and 

conventions that are national, vary when it comes to showing on air the face 

of a minor or even a bare breast. What should Euronews do when some 

national televisions choose to show the face of an accused child in an affair, 

whereas others prefer to put a mosaic on his face?  Eventually, the editorial 

team chose to show it on screen, choosing the least constraining legislation. 

In the second case, the journalists responsible for editing had to renounce 

showing female breasts filmed during the Rio Carnival because the director 

of the editing team of the period, a Scottish journalist, was opposed to it, 

imposing a practice that was current in United Kingdom.

The Importance of Editing

In as much as Euronews is multilingual, it is necessary to ensure that 

the news aired be essentially the same regardless of the journalist in charge 

of the commentary, and thus the organization of the company and its 

22

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



professional practices must adapt to this.  This problem of coherence in fact 

refers back to a dual process: one the one hand, those in charge of selection 

and editing of subjects must ensure that the diverse national commentaries 

can adapt to a common canvas; on the other hand, the journalists of different 

languages must keep in mind the fact that their public is multinational and 

that in consequence they cannot mobilize traditional national references.  

While the channel does not produce a uniform product because each 

journalist writes his commentary himself, a form of on-the-air harmony had 

to be devised so as not to favour any national particularities.  In effect one 

doesn't find within the editorial team of EU as many editors as aired 

languages, but there is a common hierarchy and different language 

journalists attached to each feature and edition.

The selection and creation of a hierarchy of news happens in the 

morning during the editorial group meeting (10.30 am). In this, there are 

present the director of the editorial team, the chief editors, the chiefs of the 

editions and chiefs of features (Sports, Economy, Europa), a member of the 
10coordination service and one of the "forward planning" service . Each one 

then proposes the subjects for the feature or the edition of the bulletin that he 

is in charge of; the coordination person is consulted to know what footage is 

available. In general the discussion is relatively short, the director of the 

editorial team deciding rapidly so that no major debates take place. The 

discussion could also be postponed to later, depending on the availability of 

footage (and its quality). It is also at this time that the decision of relaying 

"direct" or not is taken, the member of the service for forecasting announcing 

the possible "live coverages", their tenor and the technical facts that are 

related to them.  Once again, the hierarchy takes a quick decision regarding 

the question of putting such a topic on air.

Once the decisions regarding the topics have been taken by the 

executive members of the channel, it is the chiefs of editions and features 

________________________

10This service is in charge of drawing up a watch-out list of news, of anticipating upcoming 

events, notably the live coverage, so that the editorial group doesn't find itself unprepared.  It 

is also this service which puts together the documentation (Internet, press-releases, press 

cuttings) related to future topics.

23

that have a deciding role in the production.  In 2000, Euronews had three 

chiefs of features and six chiefs of editions (each one in charge of ensuring a 

part of the 20 daily hours on the air).  They ensure the putting together of the 
11

subjects from the footage that the coordination service, news  , has supplied 

them with.  When they put their story together, the chiefs of edition and 

features must make sure that the six languages can adapt to the footage.  

They attend the meeting of the editorial group in the morning, select the 

stories for the day and do the editing if the footage is already available. They 

show and explain the story and the editing that they have chosen to the six 

"language" journalists who will take care of the commentary. A discussion 

on the reportage, its pertinence, the commentary that must accompany it, 

can then take place.  The sensitivities with regard to a subject may turn out 

to be different, depending on the nationalities and the professional 

traditions: some journalists may contest the interest value for "their"  

viewership, explaining that the editing that has been done is not adapted to 

the structure of the language or to the T.V. habits of their viewers.

Anyhow, the chief of editions decide fairly rapidly in these debates 

and there is hardly any time for discussion considering that the journalists 

sometimes have only fifteen minutes to write their commentary based on 

the available press releases of agencies or the documentation supplied by 

the forecasting service and enter into the mixing cabin to record the sound 

for the story.

However, it is the role of the chiefs of editions of features to 

anticipate problems (stories with a national angle, language structure) and 

to do an editing that would "pass everywhere", which is a product of 

compromise (Abélès and Bellier, 1996:432).  "I look to doing a bit of 

synthesis of the way in which the six journalists may write the story […] It's a

_______________________

11
 The coordination service is at the heart of the news of the channel, the "control tower" as one of 

its members explains it.  It is in effect in this little room that footage arrives, coming from partner 

channels, from ITN, from EVN and from audiovisual agencies.  In front of this barrage of 

footage, the members of the coordination service create scripts describing the available subjects 

(which are accessible to all the members of the editorial team from a database); they also receive 

and select footage corresponding to the subjects that the editorial team wishes for. 

24

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



bit like lego, each one can write based on that", indicates one of the chiefs of 

features.  It is in this editing, which constitutes a compromise between the 

different national journalistic traditions, that the Euronews 'tone' gets 

created.

This is what I say when there are new chiefs of edition who join or are 

substituting: 'you have to stop thinking in your language, you think 

in all the other languages.  And you don't think in your language 

while constructing a story.  You construct the story by thinking in 

the other languages to see how the others can write it' […] One has to 

find the language of common images, the language of the 

explanations given by the common chief of edition, the common 

structure for all that, in order to arrive at a discourse that is held 

within certain parameters.  It is perhaps not copied, identical in all 

the languages, but that in the end the message is the same," 

(Assistant Chief Editor).

Organizational Constraints

As we have seen, Euronews displays several unique features 

connected with its multilingual character.  It is a channel without anchors, 

without sets, that is to say, a television without a face, which airs footage 

non-stop and in relatively short formats.  In these conditions it would be 

extremely expensive for the channel to put in place sets and anchors 

corresponding to each of the languages in which the programmes are aired.  

The adaptation into six languages also imposes a fairly heavy 

organizational need for teams of six journalists for each story put on air.

The difficulties of creating a supposedly European media are further 

reflected in the work conditions of journalists, since this comes up against 

the employment markets in different countries.  As an organization, 

Euronews's unique features owe primarily to the conditions of production, 

particularly the faster pace at which these journalists are required to work.  

This is what partially explains that the average age is under thirty, according 

to several journalists, and that the turnover of personnel is relatively high in 

comparison with the national terrestrial channels. These characteristics, 

similar to those of numerous new channels that are aired through cable and 

25

satellite, (Marchetti and Baisné, 2002: 193-205), affect the recruitment and 

management of young journalists at Euronews, keeping in view the low 

career prospects they are faced with.

Much of the recruitment and management of teams of journalists is 

linked to the European character of Euronews, which reveals, in a miniature 

setting, variations in the journalistic spaces across different countries.  In 

effect, the Spanish and the Italian teams don't pose major problems of 

recruitment because they find at Euronews a financial situation that is much 

better than in their country of origin, where work is rare and salaries 

generally not as high as in France.  These teams thus tend to be composed of 

older journalists, more stable in the sense that some of them have been 

settled for many years in the Lyon region.  On the contrary, the English and 

German language teams are more difficult to manage because the 

employment markets for journalists in Germany and England offer 

numerous opportunities.  The recruitment of young journalists can thus be 

tricky and they often don't stay long.  Young British journalists, for the most 

part, seem to look upon working at Euronews as a good "training" 

experience, which allows some to return to their country of origin or to join 

the rolling national or international news channels, or to get absorbed by the 

audio-visual press agencies headquartered in London.  Given that 

Euronews was hardly known in the UK, the arrival of ITN as a major 

shareholder in 1997 also facilitated the recruitment of British journalists 

who hoped to benefit from this company's reputation.

The situation of French language journalists, in terms of recruitment 

as well as turnover, is somewhere in between.  Those in-charge take the 

support of the national or local market to recruit freelancers and/or 

accredited journalists.  One of the chief editors explained that it is difficult to 

quickly find young "experienced" journalists who had a sufficient 

"international culture".  French journalists would be able to stay for many 

years, whereas others are simply passing through.  But in all cases, it is 

difficult to find young people with a few years of experience in the 

profession, and at the same time having an "international culture" and who, 

over and above that, would accept a post as journalist for news. Differences 

across the nationalities can also be seen in salaries, an area in which 

26

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



European harmonization does not exist.  In order to attract journalists and 

freelancers, the department of human resources offers better salaries to 

journalists coming from countries where the employment markets for 

journalists are the most open (like Germany and United Kingdom).

Journalists Adjusted to Euronews

To adapt voice-overs in each of the six languages, the new journalists 

learn on-the-job to avoid drawing upon explicitly national references or 

overly idiomatic expressions which would not necessarily be understood 

outside the country of origin (Abélès, 1992: 364 ).  If they have had national 

journalistic experience, they must then "unlearn" some of their professional 

habits and routines.

I mean to say, that each time a French journalist begins to work here 

as a freelancer or on a contract, or in any other way, the first thing 

that I tell him is: 'Forget, forget that you are French, forget that you 

are in France, you don't work for a French television channel.  It so 

happens that you speak French, that you are going to work in 

French, but that is all. You are going to be addressing a viewership 

that is mostly beyond France' […] So 'get out of your French skin, 

you are not doing French T.V., OK? (Assistant Chief Editor)

In these conditions, the profiles of young journalists get adjusted to 

the needs of Euronews.  Considered more malleable by those in-charge of 

the editorial team, they would find it easier to get used to the practices of the 

channel.  After spending some days assisted by a senior journalist, their first 

stories are closely monitored and the chiefs of editions make them remix 

their voice-overs till they are deemed acceptable.  Besides this, there exists a 

system of 'reading over' among journalists of the same language and 

according to the linguistic competencies of each one, that is to say a sort of 

criss-crossed system of checks and balances, that allows for the correction of 

any possible errors.

In the end, the study of these social and professional journeys allows 

us to draw out some characteristics of the journalists of Euronews, which 

owe at least in part to its "European" dimension.  Beyond their multimedia 

experience and evidently their mastery of a minimum of two or three 

27

languages, numerous journalists - it is particularly true for the oldest ones 

who had to undergo an extremely selective recruitment process (Le Monde, 

6th January 1993) - have not only got foreign experience but have worked for 

media of a language different from their country of origin,.  As an assistant 

chief editor states while speaking of journalists hired during the first years 

that the channel went on air, "these were people who were rarely below 30 

years old and […] who all had had experience abroad, national experience 

and experience in a country other than their country of origin".  This isn't 

necessarily true of the young journalists recruited in the recent years for 

whom the experience is new.  This international profile emerges from 

numerous academic courses for young journalists who have in part 

followed their studies abroad within the framework of the development of 

programmes and exchanges between different European universities, or 

have been trained in international relations.  Others have lived for many 

years abroad, either for work or simply because they followed their parents.

This daily "putting together" of a "European perspective" on 

international news, that is also to say the search for an editorial coherence, 

owes a lot to some "old timers" who for the most part occupy responsible 

positions.  They try to impose this "Euronews tone" on young journalists.  In 

fact, this tone is the product of both an elevated conception of news, keeping 

a large part for "international" stories which are less and less treated by 

national channels except in the case of crises or conflicts, as well as growing 

commercial demands.  Journalists are constantly torn between the 

"European" objectives of the channel (promoting a "European identity", 

defending a conception of news that is different from the Anglo-saxons, etc.) 

and the multiple constraints, particularly economic ones, mentioned earlier.  

These two logics of production of news can be found in the content of what is 

called "international" and "European" news.  Today it covers news that is 

not so much strictly institutional (specially diplomatic) as a news that is 

either dealt with as 'news in brief' (wars, catastrophes, accidents, risks, 

scandals etc.) or through news items that allow for multiple identifications 

by the T.V. spectators ("human interest" stories, practical subjects etc.) or 

news that rests on "pretty visuals", to use the expression often employed by 

journalists of the channel. Besides, transnational and "European" news has 

also got transformed under the effect of the unprecedented escalation in the 

28

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



pace of work in the audiovisual media, that is being handled with increasing 

speed, which leaves less time for the "commentaries" that in the olden days 

contributed to the prestige of this journalistic specialization. 

Bibliography

Abélès M. (1992), Daily Life in the European Parliament, Paris, Hachette.

Abélès, M. and Bellier I. (1996), " The European Commission, from a cultural 
compromise to a political culture of compromise", Revue Française de 
Science Politique, 46 (3), 431-456.

Actes de la recherche en sciences sociales (2002), "La circulation 
internationale des idées ", 145.

Baisnée O. and Marchetti D. (2002), "The economics of rolling news. About 
the conditions of production in the rolling news channels in general and at 
Euronews in particular",  Réseaux, 114, 181-214.

Baisnée O. and Marchetti (D.) (2006), « The economy of just-in-time 
television newscasting. Journalistic production and professional excellence 
at Euronews", Ethnography, 7 (1), 99-123.

Bourdieu P. and Wacquant L. (1998), "On the ruses used by Imperialist 
Logic", Actes de la recherche en sciences sociales, 121-122, 109-118.

Boyd-Barrett O. and Palmer M. (1981), The Traficking of News, Paris, 
Moreau.

Casanova P. (1999), The World Republic of  Letters, Paris, Seuil. 

Chalaby J. (2002), "Transnational Television in Europe. The Role of Pan-
European Channels ", European Journal of Communication, 17 (2), 183-203.

Cohen A.A., Levy M.R., Roeh I., and Gurevitch M. (1996), Global 
newsrooms, Local audiences. A study of the Eurovision News exchange, 
London, John Libbey.

Collins R. (1998), " Supper with the devil – a case study in private/public 
collaboration in broadcasting : the genesis of Eurosport ", Media, Culture 
and Society, 20 (4), 653-663.

Collins R. (1999), " The European Union audiovisual policies of the U.K. and 

29

France ", in Scriven M. et Lecomte M. (eds), Television Broadcasting in 
Contemporary France and Britain, New-York, Oxford, Berghahn Books, 
198-221.

Darras E. (2004), "The Paradoxical Internationalisation of Viewerships. 
From the reception to the production of audio-visual products in Europe", 
in Marchetti D. (2004), In the quest of Europe.  Media and mediatisation of 
Europe, Rennes, Presses Universitaires de Rennes.

Esser A. (2002), "The transnationalization of European television", Journal 
of European Area Studies, 10 (1), 13-29.

Heinderycks F. (1998), The Europe of the media, Brussels, éditions de 
l'Université de Bruxelles.

Hjarvard S. (1993), "Pan-European television news : Towards a European 
Polical Public sphere ? " in Drummond P., Paterson R. et Willis J., National 
identity and Europe. The television revolution, Londres, BFI publishing, 71-
94.

Kelly-Holmes H. (1999), European television discourse in transition, 
Clevedon, Multilingual Matters LTD.

Korkikian J. (1993),  "International influence and news : CNN and Euronews 
", Géographie et  cultures, 8, 101-114.  La lettre du CSA, 154, 2002.

Lang K et G.E. (2000), "How Americans view the world. Media images and 
public knowledge", in Tumber (H.), Media power, professionals and 
policies, wndon" and New-York, Routledge, 295-313.

Machill M. (1998), "Euronews : the first European news channel as a case 
study for media industry development in Europe and for spectra of 
transnational journalism research", Media, Culture and Society, 20 (3), 427-
450.

Marchetti D. (2004), In the quest of Europe. Media and mediatisation of 
Europe, Rennes, Presses universitaires de Rennes.

Pex P. (1998), Relationship between news policy and communciation in the 
European Union, A4-0115/98.

Polo J. (2001)", Relaunching the European audio-visual policy: Political and 

30

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12



administrative Resources of the DG X ",  Pôle Sud, 15, 5-17.

Schlesinger P. (1990)," National identity. From incantation to analysis", 
Hermès, 8-9, 201-239.

Schlesinger P. (1993)," Wishful thinking : Cultural politics, media, and 
collective identities in Europe", Journal of Communication, 43 (2), 6-17.

Schlesinger P. (1997)," From cultural defence to political culture: media, 
politics and collective identity in the European Union", Media, Culture and 
society, 19 (3), 369-391.

Shore C. (2000), Building Europe. The cultural politics of European 
integration, London, Routledge.

Slaatta T. (1999), Europeanisation and the Norwegian news media. Political 
discourse and news production in the transnational field, Oslo, Report 
series n°36, University of Oslo, Department of Media and Communication.

Taylor A. (1999), " The Europeanization of programming ", in Scriven, M. 
and Lecomte M. (eds), Television broadcasting in contemporary France and 
Britain, New-York, Oxford, Berghahn Books, 168-174.

Utard, J.-M. (1997), Arte : Televised news and the construction of a 
transnational  perspective. A study of a Franco-German corpus, Strasbourg, 
Doctoral thesis in the Sciences of News and communication.

Veron E. (1993)," He is there, I see him, he is speaking to me", 
Communications, 38, 98 - 120

31 32

ha
ls

hs
-0

06
65

81
6,

 v
er

si
on

 1
 - 

2 
Fe

b 
20

12


